(1653)لقمهای کو نور افزود و کمال |
|
آن بود آورده از کسب حلال |
(1654)روغنی کآمد چراغ ما کُشد |
|
آب خوانش، چون چراغی را کُشد |
(1655)علم و حکمت زاید از لقمه حلال |
|
عشق و رقت آید از لقمه حلال |
(1656)چون ز لقمه تو حسد بینی و دام |
|
جهل وغفلت زاید، آن را دان حرام |
(1657)هیچ گندم کاری و جو بر دهد؟ |
|
دیدهای اسبی که کُرّه خر دهد؟ |
(1658)لقمه تخم است و برش اندیشهها |
|
لقمه بحر و گوهرش اندیشهها |
(1659)زاید از لقمه حلال اندر دهان |
|
میل خدمت، عزم رفتن آن جهان |
لقمهای کو نور افزود و کمال: مولانا، حلال و حرام بودن را، از اثر آن در روحیات آدمی میسنجد و در اینباره میزانهای عقلی و نقلی را که معتزله و اشاعره بر سر آن بحث و جدل دارند، ملاک قرار نمیدهد. در مورد غذاها و تأثیر آن بر آدمی در جای دیگر مثنوی آمده است که: غذا گاهی راه تحصیل معرفت بر انسان سالک را میبندد.
این خورد گردد پلیدی زو جدا |
|
آن خورد، گردد همه نور خدا |
رقت: یعنی نرم دلی.
چون ز لقمه تو حسد بینی و دام: یعنی لقمه حرام در انسان، حسد و گمراهی و نادانی میآفریند.
آن جهان: یعنی عالم غیب.
میل خدمت: یعنی از لقمه حلال میل به خدمت به پروردگار و بازگشت به سوی او است.
( 1653) لقمهاى که نور و کمال را پرورش داده و زیاد مىکند آن است که از کسب حلال بدست آمده باشد.( 1654) روغنى که چراغ را خاموش کند روغن نیست بلکه آب است.( 1655) از لقمه حلال علم و حکمت تولید شده عشق و نرم دلى بوجود مىآید. ( 1656) اگر از لقمهاى حسد و دام به بینى و جهل و غفلت از آن بزاید بدان که آن لقمه حرام است.( 1657) هیچ دیدهاى که گندم بکارى و جو سبز شود یا اسبى کره خر بزاید؟( 1658) لقمه بمنزله تخم است که میوه آن اندیشههاى تو است لقمه بمنزله دریایى است که گوهرش خیالات و صفات تو است.( 1659) از خوردن لقمه حلال میل بخدمت خلق و تمایل بعالم دیگر تولید مىشود.() از اثر لقمه حلال حضور قلب پیدا کرده و چشمت روشن مىگردد.
مولانا می گوید: طفل جان از شیر شیطان بازکردن وگرسنگی کشیدن بدین معنا نیست که خود را تا سر حدّ مرگ گرسنه نگهدار، بلکه برای هر کسی مطابق موازین شرعی و ضوابط تربیتی، چیزهایی حلال یا حرام است و برای آن که نور معرفت الهی در دل سالک بتابد، باید فقط چیزهایی را بخورد که بر او حلال است. زیرا لقمه حرام در انسان، حسد و گمراهی و نادانی میآفریند. هم چنین میل به خدمت به پروردگار و بازگشت به سوی او از لقمه حلال است.
بزرگان عرفا، در امر خوردنى و بدست آوردن لقمهى حلال سخت دقیق بودهاند و حلال خوردن را شرط صفاى باطن و قبول دعا شمردهاند و در تقوى و ورع دقت شگرفت داشتهاند و نکات دقیق در آن باب گفتهاند.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |