( 2776)از بن دندان بگفتش بهر آن |
|
کردمت بیدار میدان ای فلان |
( 2777)تا رسی اندر جماعت در نماز |
|
از پی پیغمبر دولتفراز |
( 2778)گر نماز از وقت رفتی مر تورا |
|
این جهان تاریک گشتی بیضیا |
( 2779)از غبین و درد رفتی اشکها |
|
از دو چشم تو مثال مشکها |
( 2780)ذوق دارد هر کسی در طاعتی |
|
لاجرم نشکیبد از وی ساعتی |
( 2781)آن غبین و درد بودی صد نماز |
|
کو نماز و کو فروغِ آن نیاز |
از بن دندان: به رضا و رغبت، از روى طاعت، لیکن در اینجا به قرینه مقام «از روى راستى» معنى مىدهد.
شکیبیدن از چیزى: آرام یافتن از آن.
غَبین: سست خو، ضعیف راى معنى شده است. لیکن ظاهراً «غبین» در این جا به معنى مصدرى «مغبون بودن» و «زیان بردن» به کار رفته است.
( 2776) بالاخره از روى رغبت مصمم براست گویى شده گفت براى آن بیدارت کردم. ( 2777) که بنماز جماعت برسى و در صف جماعت پیغمبر (ص ع) حاضر شوى. ( 2778) چرا که اگر دیر مىشد. ( 2779) و از این ضررى که بتو رسیده بود چشمانت گریان مىشد. ( 2780) البته هر کسى بیک طاعت و عمل خیرى رغبت دارد و مشتاق است و ساعتى از آن دست نمىکشد . ( 2781) آن متضرر شدن و افسوس خوردن باندازه صد نماز بود و روشنى آن نیاز قابل مقایسه با نماز نبود .
شیطان از سر خلوص و راستی گفت: من تو را برای نماز بیدار کردم تا به نماز جماعت برسی و پشتِ سر پیامبر عالیمقام قرار گیری، زیرا اگر وقت نماز سپری میشد این دنیا در نظرت تیره و تار و بیفروغ میگشت. به سبب فوت نمازِ جماعت احساس غبن میکردی، زیرا کسی که از عبادت احساس لذت میکند، نمیتواند لحظهای بر آن صبر کند. چنین احساس زیان و دردی معادل صد نماز است. نماز کجا و نور و فروغ آن احساس درد و نیاز کجا! بزرگان اهل معرفت نماز را نزدیکترین راه به حضرت حقتعالی میدانند، ولی اصالت نماز را به روح آن میدانند. لاهیجی میگوید: تا سالک از خودی خود به کلی فانی نشود وصول حقیقی دست ندهد:
تو خود را تا بهکلی در نبازی |
|
نمازت کی شود هرگز نمازی |
در عین حال حفظ قالب و رسوم ظاهری نماز را نیز مورد تأکید قرار دادهاند؛ چنانکه عزالدین محمود کاشانی میگوید: در صورت صلوة، سرّ عبادتِ جمیع ملائکه درج است، چه بعضی از ملائکه آنند که پیوسته در رکوع باشند و بعضی پیوسته در سجود و بعضی در قیام و بعضی در قعود.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |