افشای توطئهْ منافقین
( 2868)چون بر آن شد تا روان گردد رسول |
|
غیرت حق بانگ زد مشنو ز غول |
( 2869)کین خبیثان مکر و حیلت کردهاند |
|
جمله مقلوبست آنچه آوردهاند |
( 2870)قصد ایشان جز سیهرویی نبود |
|
خیر دین کی جست ترسا و جهود |
( 2871)مسجدی بر جسر دوزخ ساختند |
|
با خدا نرد دغاها باختند |
( 2872)قصدشان تفریق اصحاب رسول |
|
فضل حق را کی شناسد هر فضول |
( 2873)تا جهودی را ز شام اینجا کشند |
|
که به وعظ او جهودان سرخوشند |
( 2874)گفت پیغامبر که آری لیک ما |
|
بر سر راهیم و بر عزم غزا |
( 2875)زین سفر چون باز گردم آنگهان |
|
سوی آن مسجد روان گردم روان |
( 2876)دفعشان گفت و به سوی غزو تاخت |
|
با دغایان از دغا نردی بباخت |
غیرت حق: تجلی بزرگی حق است در هنگامی که عاشقان حق به غیر، روی آورند.
مشنو ز غول: یعنی فریب گمراه کنندهگان را نخور.
مقلوب: یعنی وارونه یا تقلبی. منظورشان این است که اسلام را بدنام کنند.
ترسا و جهود: همان طرفداران ابو عامر راهباند.
مسجدى بر جسر دوزخساختن: یعنی دست زدن به کاری که در ظاهر نشانه ایمان باشد اما عاقبت آن به کیفر الهی بینجامد، برگرفته است از آیهاى که در همین مورد نازل شده است: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى تَقْوى مِنَ اَللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِی نارِ جَهَنَّمَ وَ اَللَّهُ لا یَهْدِی اَلْقَوْمَ اَلظَّالِمِینَ: آیا کسى که بنیان خود را بر ترس از خدا و خشنودى نهاده است بهتر است، یا آن که بنیان خود را بر کناره رودى نهاده است که زیرش ویران است و او را به آتش دوزخ سر نگون کند.»[1]
دغا: مکر، حیله.
نرد دغا باختن: یعنی حیله و تزویر کردن.
تفریق: "، یعنی از هم دور کردن و در قرآن، درست همین کلمه در مورد این منافقان به کار رفته است.پراکنده کردن، اختلاف افکندن در...
فضول: یعنی پرگو و افزونطلب .
فضل: لطف پروردگار است.
جهود شام: مقصود ابو عامر راهب است که از سپاه اسلام گریخت و مدتی با حمایت حکومت رم شرقی، در شام میزیست. به ظاهر منافقان میخواستهاند او را به عنوان یک واعظ مسلمان به مسجد خود بیاورند.
غَزا: جنگ، در اینجا غزوهْ تبوک است.
دفع گفتن: یعنی از سر باز کردن؛ چون آنها حیلهگر بودند، پیامبر هم در مورد آنها حیله به کار برد.
با دغایان نرد دغا باختن: یعنی به آنان به ظاهر پاسخى داد و راضىشان کرد، ظاهراً برگرفته است از آیه « وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ خَیْرُ اَلْماکِرِینَ.» [2]
( 2868) وقتى حضرت رسول (ص ع) خواستند بطرف مسجد ضرار بروند غیرت حق بر آن بانگ زد که اینان غولند سخنانشان را نپذیر. ( 2869) این خبیثها مکر و حیله کردهاند و آن چه در ظاهر مىگویند خیالشان عکس آن است. ( 2870) قصد آنها جز بدى چیز دیگر نبود آرى آنها در باطن ترسا و یهود بودند و اینان چگونه خیر دین اسلام را طالبند. ( 2871) اینها بر جسر دوزخ مسجدى ساخته و با خدا نرد دغا باختهاند. ( 2872) مقصودشان پراکنده نمودن اصحاب پیغمبر بود بلى هر فضولى فضل حق را نخواهد شناخت. ( 2873) اینها مسجد ساختهاند تا یک نفر جهود را که جهودان بموعظه او رغبت دارند از شام به آن جا بیاورند. ( 2874) حضرت فرمود اکنون ما براى جنگ باید برویم و در سر راه هستیم [در موقع عزیمت به غزوه تبوک بوده]. ( 2875) وقتى از سفر بر گشتیم ممکن است به آن جا بیاییم. ( 2876) حضرت با آن حیلهگران این مکر را بکار برده و از سر خود باز کرد و بسوى جنگ رفت.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |