افشای توطئهْ منافقین(ادامه2)
( 2891)گفت پیغامبر که آواز خدا |
|
میرسد در گوش من همچون صدا |
( 2892)مُهر بر گوش شما بنهاد حق |
|
تا به آواز خدا نارد سبَق |
( 2893)نک صریح آواز حق میآیدم |
|
همچو صاف از درد میپالایدم |
( 2894)همچنانکه موسی از سوی درخت |
|
بانگ حق بشنید کای مسعودبخت |
( 2895)از درخت انی انا الله میشنید |
|
با کلام انوار میآمد پدید |
( 2896)چون ز نور وحی در میماندند |
|
باز نو سوگندها میخواندند |
( 2897)چون خدا سوگند را خواند سپر |
|
کی نهد اسپر ز کف پیکارگر |
( 2898)باز پیغامبر به تکذیب صریح |
|
قد کذبتم گفت با ایشان فصیح |
مُهر بر گوش بودن: برگرفته است از آیه «خَتَمَ اَللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ: خدا بر دلها و گوشهاشان مهر نهاد.»[1]
سَبَق آوردن: پیشى گرفتن، روى آوردن.
گفت پیغمبر که نفحتهاى حق اندر این ایّام مىآرد سبق
1951/ د / 1
سبق نارد: یعنی دسترسی پیدا نکند، نزدیک نشود.
نک صریح: یعنی آواز حق چنان صریح است که مرا روشن میکند و شکی باقی نمیگذارد که شما دروغ میگویی.
إنِّى أنَا اللَّه: اشاره به آیه واقعه در سوره قصص که مىفرماید:« فَلَمَّا أَتاها نُودِیَ مِنْ شاطِئِ اَلْوادِ اَلْأَیْمَنِ فِی اَلْبُقْعَةِ اَلْمُبارَکَةِ مِنَ اَلشَّجَرَةِ أَنْ یا مُوسى إِنِّی أَنَا اَللَّهُ رَبُّ اَلْعالَمِینَ یعنى چون موسى بطرف آن آتش آمد از ساحل راست رود ایمن از محل مبارک ندا رسید که اى موسى بىشبهه و به یقین منم خداوند پروردگار عالمیان»[2]
از نور وحى درماندن: کنایه از درماندن در سخن برابر وحى الهى.
قَد کَذِبتُم: یعنی بیگمان دروغ گفتید.
( 2891) حضرت فرمود اکنون آواز خداوندى چون انعکاس صوت بگوش من مىرسد. ( 2892) خداوند مهر بر گوش شما نهاده که آواز خدایى نشنوید. ( 2893) نه تنها بطور واضح آواز حق را مىشنوم بلکه این آواز مرا تصفیه مىکند. ( 2894) همان طور که موسى از درخت آوازى شنید که اى موسى. ( 2895) آرى موسى از درخت إِنِّی أَنَا اَللَّهُ 28: 30 مىشنید و با کلام حق انوار پدید مىآمد. ( 2896) چون آنها از نور وحى بىخبر بودند باز سوگند همىخوردند. ( 2897) بلى خدا سوگند را بنام سپر اسم برده البته جنگ جو سپر را از دست نمىدهد. ( 2898) باز هم پیغمبر (ص ع) صریحاً آنان را تکذیب کرده و فرمود یقیناً دروغ مىگویید.
"آواز خدا"را گوش دل میشنود که محل وحی است، اما پیامبر(ص) میگوید: من آواز خدا را به همان آسانی میشنوم که شما با گوش سر، صداها را میشنوید. حق تعالی بر گوش جان شما مُهر نهاده تا آواز خدا را نشنود. مولانا به آیهْ قرآن استناد میکند که: خدا بر دلهاشان مُهر نهاده و به گوشهای ایشان و بر دیدههایشان پوششی و ایشان را کیفری سترگ است. مولانا در تأیید کلام پیامبر(ص)، به آیههای سورهْ قصص اشاره میکند که در آنجا موسی از درختی صدای حق را میشنود که: «انّی انا الله؛ من پروردگارم» پس اگر پیامبر(ص) میگوید: من آواز حق را همچون صدا میشنوم، این امکان دارد.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |