دل مرد خدا، مسجد است:
( 3119)بر در این خانه گستاخی ز چیست |
|
گر همیدانند کاندر خانه کیست |
( 3120)ابلهان تعظیم مسجد میکنند |
|
در جفای اهل دل جد میکنند |
( 3121)آن مجازست این حقیقت ای خران |
|
نیست مسجد جز درون سروران |
( 3122)مسجدی کآن اندرون اولیاست |
|
سجدهگاه جمله است آنجا خداست |
( 3123)تا دل اهل دلی نامد به درد |
|
هیچ قرنی را خدا رسوا نکرد |
( 3124)قصد جنگ انبیا میداشتند |
|
جسم دیدند آدمی پنداشتند |
( 3125)در تو هست اخلاق آن پیشینیان |
|
چون نمیترسی که تو باشی همان |
( 3126)آن نشانیها همه چون در تو هست |
|
چون تو زیشانی کجا خواهی برست |
بر در این خانه: یعنی بر درگاه حق یا بر در خانهْ هستی که در آن، جز پروردگار، هیچچیز وجود حقیقی ندارد.
مسجدِ درون اولیا: کنایه از دل آنان که محل یاد خداست.
تا دل مرد خدا...:
گر زنى بر نازنینتر از خودت در تگ هفتم زمین زیر آردت
قصّه عاد و ثمود از بهر چیست؟ تا بدانى کانبیا را نازکى است
3307- 3306/ د / 1
اهل دل: یعنی مردان حق و اهل معنا.
جسم دیدند آدمی پنداشتند: اشاره به آیه واقعه در سوره یس که مىفرماید «قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا » یعنى گفتند شما هم نیستید جز یک بشرى مثل ما.[1]
قرن: برگرفته است از آیههاى قرآن کریم، از جمله: «وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ.»[2]
تو: خطاب به همهْ بنیآدم است.
( 3119) اگر مىدانند که در این خانه چه کس منزل دارد بر در این خانه این گستاخى از چیست؟ . ( 3120) اینها ابلهانند که باهل دل جفا کرده و بمسجد تعظیم مىکنند . ( 3121) بگو اى خرها آن حقیقت و این مجاز است مسجدى جز دل سروران وجود ندارد . ( 3122) آن مسجدى که در دل اولیا است سجدهگاه تمام عالم بوده و آن جا منزلگاه خداست . ( 3123) هیچ قومى را خدا رسوا نکرده مگر اینکه از آن قوم دل مرد خدا بدرد آمده باشد . ( 3124) آنها اینها را جسم دیده و آدمى مثل خود دانستند و با آنها جنگ و ستیز آغاز کردند . ( 3125) اخلاق همان مردمان پیش در تو هم هست چرا نمىترسى که تو همان باشى. ( 3126) چون همه آن نشانیها در تو موجود است وقتى تو از آنها بودى دیگر از کجا رستگار خواهى بود.
ذات حق با معیار و میزان ما شناخته نمیشود، زیرا ما به چیزهایی میتوانیم بیندیشیم که دنیایی و فناپذیر است. مولانا اشارهْ ناگوار به سرنوشت اقوام پیشین، مانند قوم نوح و قوم لوط میکند که دل انبیای حق را به درد آوردند و رسوای جاودان شدند.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |