بوی معرفت و بهرهمندی از صاحبدلان عارف
( 3227)شیخ واقف گشت از اندیشهاش |
|
شیخ چون شیر است و دلها بیشهاش |
( 3228)چون رجا و خوف در دلها روان |
|
نیست مخفی بر وی اسرار جهان |
( 3229)دل نگه دارید ای بیحاصلان |
|
در حضور حضرت صاحبدلان |
( 3230)پیش اهل تن ادب بر ظاهر است |
|
که خدا زیشان نهان را ساتر است |
( 3231)پیش اهل دل ادب بر باطن است |
|
زآن که دلشان بر سرایر فاطن است |
دل نگه داشتن: کنایه از خود را پائیدن، خیال بىهوده به دل راه ندادن.
بىحاصل: تعلیم نیافته، ناقص، ره به جایى نبرده.
صاحب دل: یعنی مردان راه حق؛عارف آگاه که بر دلها اشراف دارد.
اهل تن: دنیا پرستان، که اسیران زندگی مادیاند، آنان که ظاهر را رعایت مىکنند.
ساتر: پوشیده.
سرایر: جمع سریره: درون، نهاد.
فاطِن: آگاه.
فاطن بر سرایر: یعنی مشرف بر باطن دیگران و آگاه از دلها.
( 3227) شیخ از اندیشه او با خبر گردید بلى شیخ مثل شیر است و دلها چون بیشه که از همه جاى آن با خبر است. ( 3228) مثل خوف و رجا همواره در دلها در گردش است و چیزى بر او از اسرار دلها پنهان نمىماند . ( 3229) اى مردم بىحاصل در حضور صاحب دلان دل را مؤدب داشته و از خیالات بد باز دارید . ( 3230) در پیش اهل تن ادب در ظاهر است چرا که خداوند چیزهاى نهانى را از آنها پوشیده داشته . ( 3231) ولى در نزد اهل دل ادب باطنى لازم است که دل آنها اسرار نهانى را در مىیابد .
در این ابیات مولانا میگوید: مردان حق بر دلهای دیگران اشراف دارند و از اسرار درون آنها آگاهند. تشبیه به «رجا و خوف» از این نظر است که احوال باطنی، حد و مرز نمیشناسد و اگر به دل راه یابد همه دل را تصرف میکند. این ابیات هشداری است براى کسانى که شکوه و بزرگى را در ظاهر مردم مىبینند. صاحبان قدرت و مکنت را حرمت مىنهند و ژنده پوشان بریده از خلق و پیوسته به حق را تحقیر مىکنند.
هر که باشد شیرِ اسرار و امیر او بداند هر چه اندیشد ضمیر
هین نگه دار اى دل اندیشه خو دل ز اندیشه بدى در پیشِ او
3029- 3028 / د / 1
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |