مقام این مومنان مقام تسلیم و تمک ین استلذاهیچگاهازخداوندنمیخواهندکهمجاریاموررامطابقمیلآنانتغییردهدوبلاییراتبدیلبهنعمت کند. احوالاینعاشقاندرابیاتزیرچنینبهتصویرکشیدهشدهاست:
ازحلاوتهاکهداردجورتو
وزلطافتکسنداندغورتو
نالموترسمکهاوباورکند
وزکرمآنجورراکمترکند
عاشقمبرلطفوبرقهرشبهجد
بوالعجبمنعاشقاینهردوضد
واللّهارزینخاردربستانشوم
همچوبلبلزینسببنالانشوم
ایعجببلبلکهبگشایددهان
تاخورداوخارراباگلستان
(مثنوی،دفتر1،ب1567تا1571)
اماگروهدومباآنکهدربرابرارادةخداوندتسلیموراضیبهرضایاوهستندولیدعاومناجاتنیزازخویوخصلتآناناست. هموارهدستبهدعابرمیدارندوازقضایسوءبه قضاینیکخداوندپناهمیبرند. آنگاهکهنعمتیولطفیازخداوندبهآنانمیرسددعای شکربهجامیآورندوآنگاهکهبلایینازلمیشودبهنالهوزاریوتضرّعدرمیآیندوعجز ودرماندگیخودرابهنمایشمیگذارندوباکمندگریهوزاری،لطفورحمتالهیرابه
سوی خود می کشند. دعا و التماس این گروه از رو ی خواهش نفس و یا خودخواهی و دل بستگی به دنیا نیست بلکه آنان به منظور عمل کردن به امر و فرمان الهی اقدام به دعا و نیایش می کنند. در واقع کار آنان اظهار تسلیم در برابر امر خداوند است. م ی توان گفت که گروه اول اهل سکر و مستی، و گروه دوم دارای مقام صحو و هوشیاری هستند . هردو گروه امر خداوند را به جا می آورند و تسلیم ارادة او هستند ولی هرک دام به بعدی از ابعاد صفات خداوند ناظر هستند.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |