تأثیر کلام رهبری در بهبودی میان امت(ادامه1)
( 3714)پس ریای شیخ به ز اخلاص ماست |
|
کز بصیرت باشد آن وین از عماست |
( 3715)از حدیث شیخ جمعیت رسد |
|
تفرقه آرد دم اهل جسد |
( 3716)چون سلیمان کز سوی حضرت بتاخت |
|
کو زبان جمله مرغان را شناخت |
( 3717)در زمان عدلش آهو با پلنگ |
|
انس بگرفت و برون آمد ز جنگ |
( 3718)شد کبوتر آمن از چنگال باز |
|
گوسفند از گرگ ناورد احتراز |
( 3719)او میانجی شد میان دشمنان |
|
اتحادی شد میان پرزنان |
بصیرت: بینایى، دانستن حقیقت.
عما: عمى، کورى.
أهلِ جسد: مقابل اهل روح و اهل معناست، آنان که از معنى و حقیقت بهره ندارند. که در پى پرورش جسماند.
سلیمان: منظور حضرت سلیمانِ نبی است، مصداق و شاهد تأثیر مردان حق در ایجاد تفاهم است.
از سوى حضرت تاختن: یعنی از جانب حق مأمور شد ، کنایه از پیمبرى یافتن.
زبان مرغان شناختن: برگرفته است از آیه «قالَ یا أَیُّهَا اَلنَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ اَلطَّیْرِ وَ أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ: و گفت اى مردم آموختند ما را گفتار مرغان و داده شدیم از هر چیزى.»[1]
احتراز آوردن: دورى جستن، پرهیز کردن.
ناورد احتراز: یعنی نمیترسید، دوری نمیکرد.
پَر زنان: مرغان، پرندگان.
( 3714) پس ریاى شیخ بهتر از اخلاص ما است براى اینکه کار او از روى بصیرت و اخلاص ما از روى نادانى و کورى است. ( 3715) سخن و صحبت شیخ باعث جمعیت و دم اهل حسد باعث تفرقه است. ( 3715) چون سلیمان از طرف حضرت حق برخاسته بود زبان همه مرغان را دانست. ( 3717) و در زمان حکومتش آهو با پلنگ انس گرفته و جنگ را کنار گذاشتند. ( 3718) کبوتر از چنگال باز ایمن شده گوسفند و گرگ از هم احتراز نداشتند. ( 3719) او میانه دشمنان میانجى شده پرندگان با هم اتحاد کردند.
در این ابیات، سخن از تأثیر کلام مردان حق در بهبودی میان امت است. عارف بالله، اگر کاری از او سر بزند که در ظاهر مخالف شرع یا طریقت باشد، بهتر از کارهای پسندیدهْ ماست، زیرا در هر کارِ عارف بالله حکمت و مصلحتی هست. «اخلاص ما» از روی بصیرت نیست؛ کورانه است و ممکن است در مسیر الیالله نباشد. سخن مرد حق امت را به جایی میرساند که دلها و اندیشهها و سخنان آنها در یک راه میافتد و با هم موافق میشود (جمعیت)، اما آنها که به زندگی مادی و جسمی خود چسبیدهاند، سخنانی میگویند که دلهای امت و جامعه را از هم و از حق دور میکند و موجب میشود که افراد جامعه در جستوجوی حق، هر دم در راهی قدم گذارند (تفرقه) و هرگز به مقصود نرسند. «اتحاد» همدلی و پیوند باطنی و معنوی است و اینکه همه، جلوههای وجود واحد حقاند.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |