( 161)آنکه یابد بوی حق را از یمن |
|
چون نیابد بوی باطل را ز من |
|
( 162)مصطفی چون برد بوی از راه دور |
|
چون نیابد از دهان ما بخور |
|
( 163)هم بیابد لیک پوشاند ز ما |
|
بوی نیک و بد برآید بر سما |
|
( 164)تو همیخسپی و بوی آن حرام |
|
میزند بر آسمان سبزفام |
|
( 165)همره انفاس زشتت میشود |
|
تا به بوگیران گردون میرود |
|
( 166)بویِ کبر و بوی حرص و بوی آز |
|
در سخن گفتن بیاید چون پیاز |
|
( 167)گر خوری سوگند من کی خوردهام |
|
از پیاز و سیر تقوا کردهام |
|
( 168)آن دم سوگند غمّازی کند |
|
بر دماغ همنشینان بر زند |
|
( 169)پس دعاها رد شود از بوی آن |
|
آن دل کژ مینماید در زبان |
|
( 170)اِخسِئوا آید جواب آن دعا |
|
چوب رد باشد جزای هر دَغا |
|
( 171)گر حدیثت کژ بود معنیت راست |
|
آن کژی لفظ مقبول خداست |
آن که یابد بوى حق...: اشارت به حدیثى است که گویند از رسول (ص) است و در باره اویس قرنى آمده است. «اِنّى لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمنِ مِن جانِبِ الیَمَنِ.»[1]
بُخُور: آن چه در آتش اندازند تا بوى خوش دهد، بوى خوش. لیکن در این بیت به معنى مطلق «بو» است.
بوگیران گردون: اشاره به فرشتگان است که بوی اعمال و افعال انسانها را در مییابند.هر یک از هفت آسمان را فرشتهاى مُوکَّل است که گناهان را وا مىرسند: آسمان نخست افترا را، آسمان دوم نفاق را، آسمان سوم کبر را، آسمان چهارم خود بینى را، آسمان پنجم حسد را، آسمان ششم بىرحمى را، و آسمان هفتم جاه طلبى را.[2]
تقوى کردن: دورى گزیدن.
اِخسئوا: یعنیدور شوید ای سگان، برگرفته از قرآن کریم است « قالَ اِخْسَؤُا فِیها وَ لا تُکَلِّمُونِ» گوید گم شوید در آن (دوزخ) و با من سخن مگویید.[3]
( 161) کسى که بوى رحمان از یمن بمشامش مىرسد چگونه بوى باطل را از من دور نمىیابد؟. ( 162) حضرت رسول (ص ع) که از راه دور بوى رحمن را استشمام کرد چگونه بوى دهان ما را پى نمىبرد؟. ( 163) بلى او پى مىبرد ولى از ما پنهان مىکند و هر بوى بد و خوب بر آسمان بالا مىرود. ( 164) تو در خوابى و بوى حرامى که خوردهاى به آسمان سبز فام مىرسد. ( 165) همراه هر نفسى که مىزنى همان بو صعود مىکند تا مىرسد بکسانى که در آسمان موکل بو کردن نفسهاى من و تو هستند. ( 166) بوى بد کبر و حرص و آز در سخن گفتن مثل بوى پیاز معلوم مىشود. ( 167) اگر قسم بخورى که من سیر و پیاز نخورده و از آنها پرهیز کردهام. ( 168) دم زدن و نفس تو غمازى کرده و بدماغ همنشینان بوى سیر و پیاز را مىرساند. ( 169) دعاها از بوى آن مردود شده دل و زبان با هم مخالف مىگردند. ( 170) در جواب دعا، « اِخْسَؤُا » گفته مىشود و البته جواب هر ناراستى چوب رد است. ( 171) اگر الفاظ تو کج بوده ولى معنى راست باشد همان کجى لفظ را خداى تعالى قبول مىکند
سخن از جلوهْ مردان حق است. آنکس که بوی خوش رحمانی را از یمن احساس میکند، چگونه ممکن است که بوی باطل را در وجود من نشناسد؟ پیامبر(ص) میفرماید: «انّی لاجد نفس الرحمن من قبل الیمن» و منظور حضرت، اویس قرنی در یمن است. اما مولانا در اینجا بهطور کلی مرد حق را در نظر دارد. هر واصلِ به حق از درون ما آگاه است. مولانا میگوید: وقتی پیامبر بوی خوش را از راه دور احساس میکند، چگونه از دهان ما بوی ناگوار را درک نمیکند؟ او این بوی ناگوار را از ما احساس میکند، ولی آن را میپوشاند و به روی ما نمیآورد. بوی خوب و بد به آسمان میرود. تو میخوابی و بوی ناگوار حرامخواریات به آسمان سبز رنگ میرسد.
این بوی ناگوار، همراه نفسهای تو بالا میرود و به فرشتگان آسمانی میرسد که همه نوع بو را میشناسند. مولانا می گوید: همانطور که سیر و پیاز بو دارد، صفات مذموم مانند حرص و طمع و کبر نیز بوی بدی دارند که به مشام فرشتگان آسمانی میرسد. بوی تکبر و حرص و آزمندی هنگام سخن گفتن مانند بوی ناگوار پیاز احساس میشود. اگر قسم یاد کنی که من پیاز و سیر را نخوردهام، ولی نفسهای تو به هنگام سوگند یاد کردن تو را رسوا میکند.
مولانا می گوید: بسیاری از دعاها در درگاه حقتعالی به اجابت نمیرسد، زیرا انحراف قلبی تو در زبانت نمایان میشود. خطاب «دور شوید ای سگان» در پاسخ آن دعایی است که از زبان بد دلان برمیآید. پاداش هر حیله و ترفندی، چوب ردّ است. اما اگر سخن تو نارسا و ناآراسته باشد، ولی باطنی راست و درست داشته باشی، آن نارسایی کلامی، در درگاه الهی پذیرفتنی است.
[1] - (احادیث مثنوى، ص 73) (براى اطلاع از چنین حدیثها نگاه کنید به: کنز العمال، ج 12، ص 47- 52)
[2] - (ترجمه از شرح نیکلسون)
[3] - (مؤمنون، 108)
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |