( 180)گفت ای موسی ز من میجو پناه |
|
با دهانی که نکردی تو گناه |
( 181)گفت موسی من ندارم آن دهان |
|
گفت ما را از دهان غیر خوان |
( 182)از دهان غیر کی کردی گناه |
|
از دهان غیر بر خوان کای اله |
( 183)آنچنان کن که دهانها مر تو را |
|
در شب و در روزها آرد دعا |
( 184)از دهانی که نکردستی گناه |
|
و آن دهان غیر باشد عذر خواه |
( 185)یا دهان خویشتن را پاک کن |
|
روح خود را چابک و چالاک کن |
( 186)ذکر حق پاک است چون پاکی رسید |
|
رخت بر بندد برون آید پلید |
( 187)میگریزد ضدها از ضدها |
|
شب گریزد چون بر افروزد ضیا |
( 188)چون در آید نام پاک اندر دهان |
|
نه پلیدی ماند و نه اندهان |
امر حق تعالى: مرحوم فروزانفر از تفسیر امام فخر رازى آوردهاند: «قال عَلَیهِ السَّلامُ اُدعُوا اللَّهَ بألسِنَة ما عَصَیتُمُوهُ بِها. قالُوا یا رَسُولَ اللَّه وَ مَن لَنا بِتلکَ الاَلسِنَةِ قالَ یَدعُو بَعضُکم لِبَعْضٍ لِأَنَّکَ ما عَصَیتَ بِلِسانِه وَ هُوَ ما عَصَى بلِسانِک.»[1] واثلة بن أسقع از رسول (ص) آرد: «چهار دعاست که رد نمىشود... دعاى مسلمانى براى برادر مسلمان خود که غایب است.»[2]
رخت بر بستن: در حدیث است که «ابو عثمان با سلمان بود در زیر درختى. سلمان شاخهاى خشک را گرفت و تکان داد تا همه برگهاى آن بریخت. پس گفت نپرسى چرا چنین کردم. گفتم چرا کردى؟ گفت مسلمان چون وضو گیرد چنان که باید، و نمازهاى پنجگانه بخواند گناهان او ریخته شود چنان که برگهاى این شاخه.» (کشف الاسرار، ج 4، ص 453- 454)
شب گریزد:
خلوت دل نیست جاى صحبت اضداد دیو چو بیرون رود فرشته در آید
(حافظ)
( 180) براى دعا خواستن از اخوان الصفا بود که وقت حاجت خواستن حضرت موسى از خدا خداوند فرمود که اى کلیم از من با دهانى حاجت بطلب و پناه بجوى که با آن دهان گناه نکرده باشى. ( 181) موسى عرض کرد بار الها من آن دهان را ندارم فرمود ما را از دهان غیر دهان خود بخوان. ( 182) تو از دهان دیگرى گناه نکردهاى از دهان دیگرى بخوان که اى اله. ( 183) کارى بکن که دهانهاى خلق شب و روز براى تو دعا کنند. ( 184) آن دهنى که با آن گناه نکردهاى دهان کس دیگر است و آن عذر خواه تو است. ( 185) یا روح خود را چابک و چالاک نموده دهان خود را پاک کن . ( 186) یاد حق پاک است وقتى آن پاکى برسد پلیدى بیرون مىرود و دور مىشود . ( 187) آرى ضدها از ضدها مىگریزند چنان که چون صبح مىرسد شب مىگریزد . ( 188) وقتى نام پاک خداوند بدهان آمد نه پلیدى مىماند و نه آن دهان دهان سابق است .
روایتی که در این ابیات آمده و در مآخذ به موسی(ع) منسوب نیست. مشابه این مضمون را امام فخر رازی از زبان پیامبر(ص) در تفسیر خود آورده است که ایشان فرمودند: خدا را به زبانی یاد کنید که با آن گناه نکرده باشید. یاران میگویند: ما چنین زبانی نداریم. حضرت میفرماید: بعضی از شما برای دیگری دعا کند، زیرا تو با زبان او که گناه نکردی و او هم به زبان تو گناه نکرده است». در سیر الیالله چابکی و چالاکی روح وپاک کردن دهان از سخن زشت و ناحق اهمیّت بسزایی دارد. مولانا میگوید: وقتی ذکر حق بر زبان باشد، جایی برای سخن ناپاک نمیماند.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |