فراموشیِ حق، قبض و تنگدلی میآورد
( 358)قبض دل قبض عوان شد لاجرم |
|
گشت محسوس آن معانی زد علم |
( 359)غصهها زندان شده است و چارمیخ |
|
غصه بیخ است و بروید شاخ بیخ |
( 360)بیخ پنهان بود هم شد آشکار |
|
قبض و بسط اندرون بیخی شمار |
( 361)چونکه بیخ بد بود زودش بزن |
|
تا نروید زشتخاری در چمن |
( 362)قبض دیدی چارهْ آن قبض کن |
|
زآنکه سرها جمله میروید ز بن |
( 363)بسط دیدی بسط خود را آب ده |
|
چون بر آید میوه با اصحاب ده |
عَوان: سرهنگ دیوان، مأمور دولت.
عَلَم زدن: یعنی جلوه کرد و آشکار شد.
بسط: شادی حاصل از توفیق و امید به عنایت حق است.
روییدن: رویانیدن. (بیخ شاخ مىرویاند).
آب دادن بسط: یعنی به ثمر رساندن و گسترش دادن حالت خوشی که در اثر عنایت حق و با یاد او دست میدهد.
( 358) گرفتگى دل بگرفتگى سختى بدل شده آن معنى محسوس گردیده و بیرون مىآید. ( 359) گرفتگىها به زندان و چهار میخ مبدل مىشود چرا که گرفتگى بمنزله ریشه است و در این وقت همان ریشه شاخ و برگ پیدا مىکند. ( 360) بیخ و ریشه پنهان بود آشکار گردید و یقین بدان که قبض و بسط درونى بمنزله بیخ است. ( 361) وقتى ریشه بدى دیدى زود او را بکن تا یک خار زشتى در چمن وجودت سبز نشود. ( 362) اگر گرفتگى دیدى هر چه زودتر چاره کن زیرا که شاخهها همیشه از بن مىروید. ( 363) اگر بسط و انبساط دیدى این ریشه را آب بده وقتى شاخ و برگ پیدا کرده و ثمر داد از ثمره آن یاران را هم بىنصیب نگذار.
جان کلام این است که فراموشیِ حق، قبض و تنگدلی میآورد. مولانا در ادامه، حال بندهای که ذکر حق را فراموش کرده، به دزدی تشبیه میکند که عذابِ وجدان، او را میآزارد. وی غالباً میاندیشد که گنهکاران هم راهی به خدا دارند و از کار خود رنج میبرند. لذا میگوید: آن قبض دل و عذاب وجدان ناچار به دستگیری دزد از جانب مأموران حکومت میانجامد و آنچه در ذهن بود صورت میگیرد.
مولانا می گوید: چون سالک از یاد خدا غافل شود، نخست در دل وى گرفتگى پدید آید، و این انذارى است او را. اگر باز گشت، و به خدا روى آورد، گرفتگى بر طرف شود، و گر نه بر آن بیفزاید. و چنان که در نخستین بار گرفتار گرفتگى دل مىشود و اگر ترک نکرد، سرانجام گرفتار چنگ عوان مىگردد. خطا کار نیز اگر به قبض دل اهمیت ندارد و توبه نکرد گرفتار عذاب آخرت خواهد شد.
اى دریده پوستین یوسفیان گرگ برخیزى از این خواب گران
گشته گرگان یک بیک خوهاى تو مىدرانند از غضب اعضاى تو
3663- 3662 /د4.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |