در نقد مدعیان فرومایه
( 743)گر تو نقدی یافتی مگشا دهان |
|
هست در ره سنگهای امتحان |
( 4742)سنگهای امتحان را نیز پیش |
|
امتحانها هست در احوال خویش |
( 745)گفت یزدان از ولادت تا بحین |
|
یفتنون کل عام مرتین |
( 746)امتحان در امتحان است ای پدر |
|
هین به کمتر امتحان خود را مخر |
نقد: کنایه از فتوح و حالتى که گاه به سالک دست دهد و او را خوش دارد.
حَین: مرگ.
یُفتَنُون: برگرفته از قرآن کریم است أَ وَ لا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فِی کُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ لا یَتُوبُونَ وَ لا هُمْ یَذَّکَّرُونَ: آیا نمىبینند که آنان در هر سال یک بار یا دو بار آزموده مىشوند، پس نه توبه مىکنند و نه پند مىگیرند.[1]
به کمتر امتحان خریدن: اگر ریاضتى مختصر تحمل کردى- چنان که اندک حرامى را ترک نمودى یا اندک عبادتى آوردى- مپندار که به کمال رسیدهاى خود را براى آزمایشهاى سختتر آماده کن.
( 743) اگر پولى پیدا کردى حرف نزن و نگو که من پول دارم زیرا در راه سنگ امتحان زیاد است شاید پول تو قلب باشد. ( 744) حتى سنگهاى امتحان هم در احوال خودشان امتحانها دارند. ( 745) خداوند فرمود که کفار از روز ولادت تا دم مرگ سالى دو مرتبه مبتلا مىشوند. ( 746) امتحان بالاى امتحان در این راه هست فقط با یک امتحان کوچک خود را خریدارى نکرده و از خوبى خود خاطر جمع مباش.
مولانا به مدعیان میگوید: اگر هم چیزی از معرفت حق به تو رسیده باز حرف نزن، وگرنه مردان حق مانند سنگ محک، آن را در تو مییابند. زیرا مردان حق نیز از چنین آزمایشهایی گذشتهاند. این سخن اشاره دارد به آیه شریفه سوره توبه: آیا نمیبینند که هر سال یک یا دو بار در برابر آزمایش حق قرار میگیرند؟ و با این حال توبه نمیکنند و به خود نمیآیند. «خود را مخر» یعنی برای خود ارزش قائل نشو و زود باور نکن که به کمال رسیدهای.راه بسیاردشوار است و در هر منزل آزمایشى در کار است اگر عنایتى از حضرت حق به تو رسید و نصیبهاى قسمتت گردید، مبادا فریفته شوى و خود را از سالکان راستین به شمار آرى. چنان که در داستان آینده خواهیم دید.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |