( 938)بعدِ نُه مَه شه برون آورد تخت |
|
سوی میدان و منادی کرد سخت |
( 939)کای زنان با طفلکان میدان روید |
|
جمله اسرائیلیان بیرون شوید |
( 940)آنچنانکه پار مردان را رسید |
|
خلعت و هر کس از ایشان زر کشید |
( 941)هین زنان امسال اقبال شماست |
|
تا بیابد هر یکی چیزی که خواست |
( 942)مر زنان را خلعت و صِلت دهد |
|
کودکان را هم کلاه زر نهد |
( 943)هر که او این ماه زاییدست هین |
|
گنجها گیرید از شاه مکین |
( 944)آن زنان با طفلکان بیرون شدند |
|
شادمان تا خیمهْ شه آمدند |
( 945)هر زن نوزاده بیرون شد ز شهر |
|
سوی میدان غافل از دستان و قهر |
( 946)چون زنان جمله بدو گرد آمدند |
|
هرچه بود آن نر ز مادر بستدند |
( 947)سر بریدندش که اینست احتیاط |
|
تا نروید خصم و نفزاید خُباط |
منادى کردن: (منادى کردن، پسوند مصدر فارسى) آواز دادن.
زر کشیدن: زر بردن. کنایت از جایزت یافتن.
صِلَّت: صِلَت. صلة: بخشش. (به ضرورت شعر لام را مشدد آورده است).
مکین: یعنی دارای قدرت و تمکن.
دستان و قهر: یعنی حیله و ستم فرعونیان.
خُباط:به معنای بد اندیشی شوریدگى. سر گشتگى، و اشتباه در کارهاست.
( 938) بعد از نه ماه باز روزى تخت شاه در میدان بزرگ برقرار گردید و منادیان در شهر و کوچه و بازار ندا دادند. ( 939) که اى زنان بنى اسرائیل هر زنى با طفل نوزاد خود در میدان حاضر شده و از بخشش شاه بهرهمند گردد. ( 940) همان طور که پارسال مردان هر یک خلعت و زر گرفتند. ( 941) امسال نوبت زنان است و اقبال یار آنها شده که هر کس هر چه مىخواهد بگیرد. ( 942) شاه فرموده است که بزنان خلعت داده و بخشش مىکنم و بسر بچههاى کوچکشان کلاه زر مىنهم. ( 943) هر کس که در این ماه طفلى زائیده است گنجها از من خواهد گرفت. ( 944) زنان که از مکر شاه غافل بودند با نوزادان خود با شادى و شوق فراوانى از خانه بیرون آمدند. ( 945) هر زنى با نوزاد خود از شهر بیرون آمد و از باطن داستان غافل بود. ( 946) تمام زنها که در میدان حاضر شده و گرد تخت شاه جمع شدند فوراً بامر فرعون هر نوزادى که پسر بود از آنها گرفتند. ( 947) و تمام این اطفال را سر بریدند براى اینکه احتیاط کرده باشند و خصم شاه زنده نماند و بزرگ نشود.
پس از گذشت نُه ماه، فرعون تخت خود را به میدان بُرد و گفت: ای زنان! با اطفال خود به سوی میدان بروید، همانطورکه سال گذشته، خلعت و هدایای ما نصیب مردان شد، امسال اقبال همراه شما شده و هر یک از فرعون جامههای فاخر خواهید گرفت و بر سر اطفالتان نیز کلاه زرّین خواهد گذاشت. زنان تازه زائیده، غافل از نیرنگ شاه به سوی میدان روانه شدند. وقتی که زنان در میدان جمع شدند مأموران حکومتی، همه پسران را از مادران گرفتند و سر بریدند و گفتند: این کار از روی احتیاط و دوراندیشی انجام شد تا دشمن فرعون رشد نکند و تباهی بهبار نیاورد.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |