( 971)آنچه در فرعون بود اندر تو هست |
|
لیک اژدرهات محبوس چه است |
( 972)ای دریغ این جمله احوالتو است |
|
تو بر آن فرعون بر خواهیش بست |
( 973)گر ز تو گویند وحشت زایدت |
|
ور ز دیگر آفسان بنمایدت |
( 974)چه خرابت میکند نفس لعین |
|
دور میاندازدت سخت این قرین |
( 975)آتشت را هیزم فرعون نیست |
|
ورنه چون فرعون او شعلهز نیست |
اژدرها: استعاره از نفس أمّاره، یعنی همین نفس فرعونی.
نفست اژدرهاست او کى مرده است از غم و بىآلتى افسرده است
1053 / د /3
چه: استعاره از ناتوانى. آماده نبودن وسیلت طغیان.
آفسان: افسانه. سر گذشت، داستان که خوشایند است.
بدان بدگزین بد بهانه منم سخن را نخست آفسانه منم
(فردوسى، به نقل از لغت نامه)
( 971) آن چه در فرعون بود در وجود تو نیز موجود است ولى اژدهاى تو در چاه محبوس است. ( 972) افسوس این همه که گفتیم احوال تو است ولى تو اینها را به آن فرعون مىبندى. ( 973) اگر از تو سخن بگویند وحشت مىکنى و اگر از دیگرى بگویند افسانه بنظرت مىآید. ( 974) بدان که این نفس لعین تو را خراب مىکند و این که با تو قرین است تو را از سعادت دور مىکند. (- این کارها و این جنایتها همه از نفس تو ناشى مىشود ولى از اثر نادانى مغلوب او هستى. ( 975) این آتش نفس هیزم فرعون را ندارد چرا که مثل فرعون آن همه کمک و دستگاه و جاه و جلال ندارد (و اگر داشت همان کار را مىکرد که فرعون کرده بود).
اظهار ات مولانا در این پنج بیت در حقیقت نتیجه تمام ابیات پیشین این حکایت است که: آنچه در وجود فرعون وجود داشت در تو نیز هست، ولی اژدهای نفس تو در چاه فقر و بینوایی، زندانی شده است. همه انسانها دارای خوی تهاجم و گردنفرازی هستند، ولی غالبا امکان و قدرت نمییابند تا به امیال نفسانی خود جامه عمل پوشند. تا به حال هر چه در مذمت فرعون گفتیم، در واقع بیان حالات تو بوده، اما افسوس که همه این اوصاف را به فرعون نسبت میدهی. هرگاه از اوصاف نکوهیده و زشتتر حرف بزنند، نفرت و دلتنگی سراسر وجودت را فرا میگیرد و اگر به دیگری نسبت دهند، به نظرت افسانه میآید و در اصلاح تو اثر ندارد. اگر امکان قدرت نمایی و خود ستایی و غلبه بر دیگران را به تو بدهند، تو هم فرعونی. آیا میدانی که نفس امّاره ملعون، چگونه تو را تباه میکند؟ این نفس، تو را از مقام قرب الهی دور میسازد. آتش نفس تو، هیزم فرعونی ندارد؛ یعنی فاقد جاه و مال و قدرت و سلطنت است و إلّا اگر این امکانات به او داده میشد تو نیز مانند فرعون آتش فتنه و سرکشی میافروختی.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |