زیباترین و عالیترین ترنّم توحیدی(ادامه)
( 1356)گفت ای نوح ار تو خواهی جمله را |
|
حشر گردانم بر آرم از ثرا |
( 1357)بهر کنعانی دل تو نشکنم |
|
لیکت از احوال آگه میکنم |
( 1358)گفت نه نه راضیام که تو مرا |
|
هم کنی غرقه اگر باید تو را |
( 1359)هر زمانم غرقه میکن من خوشم |
|
حکم تو جان است چون جان میکشم |
( 1360)ننگرم کس را وگر هم بنگرم |
|
او بهانه باشد و تو منظرم |
( 1361)عاشق صنع توأم در شکر و صبر |
|
عاشق مصنوع کی باشم چو گبر |
( 1362)عاشق صنع خدا با فر بود |
|
عاشق مصنوع او کافر بود |
حشر گرداندن: بر انگیختن. زنده کردن.
ثرى: خاک، زمین.
آگه کردن: آن که کنعان از خاندان او نیست و در این گفتگو نظر به پیوند معنوى است نه جسمانى که:
نَسَبٌ أقرَبُ فِى شَرعِ الهَوَى بَینَنا مِن نَسَبٍ مِن أبَوَى
هکذا العِشقُ رَضِیناهُ وَ من یَأتَمِر إن تَأمُرى خَیرُ مُرَى
(در شریعتِ عشق پیوند عاشقانه میان ما نزدیکتر از پیوند پدر مادرى است. عشق چنین است و بدان خشنودیم و آن که تو فرمان دهى و بپذیرد بهترین مردم است.) [1]
بافر:یعنی سربلند وباشکوه.
( 1356) فرمودند اى نوح اگر تو بخواهى همه غرق شدگان را زنده کرده و از خاک برمىانگیزم. ( 1357) و
براى کنعان دل تو را نمىشکنم فقط خواستم از احوال او تو را با خبر نمایم. ( 1358) عرض کرد نه نه اى خداى من راضیم که اگر تو بخواهى مرا هم غرق کنى. ( 1359) هر آنى مرا یک مرتبه غرق کن که من خوشم حکم تو چون جان است و من حکم تو را چون جان در آغوش مىکشم. ( 1360) من بکسى نگاه نمىکنم اگر هم بکسى بنگرم او بهانه است و منظر من فقط تو هستى . ( 1361) من در حال شکر و صبر عاشق صنع تو بوده و چون گبر عاشق مصنوع نیستم . ( 1362) آرى عاشق صنع خداوندى با جلال و فر و عاشق مصنوع او کافر است .
پروردگار به نوح میفرماید: همهْ این غرق شدگان طوفان را اگر بخواهی از خاک بیرون میآورم و زنده میکنم. مولانا جواب حضرت نوح را بازگو کنندهْ حال یک مردِ واصل به حق میداند که در راه حق رنج و خوشی و نامرادی و مراد نمیفهمد. میگوید: من در برابر صنع تو و کار و مشیت تو، جز شکر و صبر کاری نمیکنم. من مانند بتپرستان نیستم که مصنوع تو یا مصنوع خود را میپرستند.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |