(715) رو به معنی کوش ای صورت پرست |
|
زآن که معنی بر تن صورت پَر است |
(716) همنشین اهل معنی باش، تا |
|
هم عطا یابی و هم باشی فتی |
(717) جان بیمعنی در این تن، بیخلاف |
|
هست همچون تیغ چوبین در غلاف |
(718) تا غلاف اندر بود، با قیمت است |
|
چون برون شد، سوختن را آلت است |
(719) تیغ چوبین را مبر در کارزار |
|
بنگر اول، تا نگردد کار زار |
(720) گر بود چوبین، برو دیگر طلب |
|
ور بود الماس، پیش آ با طرب |
(721) تیغ در زرّاد خانه اولیاست |
|
دیدن ایشان شما را کیمیاست |
(722) جمله دانایان همین گفته، همین |
|
هست دانا رحمة للعالمین |
همنشین اهل معنی باش: یعنی همنشینی اهل معنی برای کسانی که هنوز در شمار اهل معنی نیستند ضروری وسودمند است.
فتی: یعنی جوانمرد.
تیغ چوبین :مثالى است براى جان نارسیده و ناقص بمناسبت آن که تیغ چوبین چیزى را نمىبرد و در حمله و دفاع به هیچ کار نمىآید، روح ناپخته نیز بوقت آزمایش یا در حشر گاه ارواح، بکارى نمىخورد و از نعمت بقا و نعیم ملکوت برخوردار نمىگردد و مانند تیغ چوبین سوختنى است، این سوختن یا بسبب تالم اوست از ملاحظهى نقص و تنزل خود چنان که حکما مىگویند و یا عذاب دوزخ است بدان گونه که در مذاهب و ادیان شرح مىدهند و متکلمین هم بر آن عقیده گرویده و رفتهاند.
تو چو تیغ ذو الفقارى تن تو غلاف چوبین اگر این غلاف بشکست تو شکسته دل چرایى
دیوان، ب 30173.
الماس: به معنی تیز وبرنده است.
پیش آ با طرب: یعنی با امید به موفقیت پیش بیا وجنگ کن.
زراد خانه: کارگاه اسلحه سازى.
زراد: زره گر.
رحمه للعالمین: برگرفته است از آیهى شریفه:« و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین» [1] که مفسرین این رحمت را عبارت از هدایت خلق در امور دینى و دنیوى و یا دفع عذاب در دنیا و یا حسن اخلاق حضرت رسول (ص) مىدانند و صوفیان مىگویند که مردان خدا رحمت و بخشایش آسمانى هستند زیرا خلق را از خود بینى و انانیت رهایى مىدهند و آنها را بوجودى و حیاتى دیگر که از نشاهى الهى است زنده و موجود مىسازند و آنها را عین رحمت مىکنند، مولانا نیز همین معنى را خواسته است.[2]
( 715) اى کسى که صورت مىپرستى بمعنى پرداز که معنى چون پرى است در بدن مرغ تن که بهرجا بخواهد پرواز مىکند.( 716) با اهل معنى بنشین که هم فیض برى و هم در شمار جوانمردان باشى.( 717) جانى که داراى معنى نباشد در تن مثل تیغ چوبین است که در غلاف جا گرفته باشد.( 718) تا غلاف است گمان مىکنند شمشیر است و قیمتى دارد وقتى از غلاف بیرون آمد جز سوختن بکار دیگرى نمىآید. ( 719) پس تو با تیغ چوبین بمیدان مرو از اول درست دقت کن و تیغ خود را آزمایش نما تا در آخر کارت برسوایى نکشد ( 720) بلى امتحان کن اگر تیغ چوبین است تیغ دیگرى بخواه و اگر برنده است با خاطر جمع بمیدان قدم بگذار. ( 721) تیغ در زراد خانه اولیاء خداست دیدن آنها کیمیا است و جان را معنى مىبخشد.( 722) تمام دانایان همین را گفتهاند که دانا رحمت للعالمین است.
توصیههای مولانا برای رهایی از علایق و وابستگیهای این جهانی، وتأثیر همنشینی پیران عبارت است از:
الف) «روبه معنا کوش» معنا، جنبه معنوی و روحانی هستی را گویند، که برای تن و جنبههای مادی مانند بال و پر است.
ب) تأثیر تربیت پاکان و مردان حق؛ همنشینی با اهل معنا برای کسانی که هنوز در شمار اهل معنا نیستند بسیار ضروری و سودمند است. تا از رهگذر این همنشینی، رهرو ناآزموده از انفاس مردان کامل راهنمایی یابد، زیرا جان ناآشنا به معنویت، به مثابه شمشیر چوبین است که نمیتوان با آن به پیکار اژدهای نفس رفت. برای پیکار با این اژدهای هفتسر و بت نفس باید از الماس تیز و برنده، یعنی انسانهای جان آشنا و اولیای الهی مدد جست که دیدار و همنشینی با آنان مانند کیمیا، جان ناآشنای ما را به جان آشنا تبدیل میکند. باید در کارگاه انسانسازی اولیا به امید موفّقیّت شرکت نمود؛ چرا که اولیای خدا و مردان حق، رحمة للعالمیناند. مولانا ارشاد پیران و مشایخ طریقت را نیز مانند هدایت و ارشاد پیامبران، در سیر خدا میداند و آن را رحمت حق برای عالمیان میشمارد. و چه رحمتى ازین بالاتر که موجودى ضعیف و بىارزش بر اثر همنشینى، خویش را به ارزش واقعى انسانى برساند و بنهایت مطلوب واصل گردد. این دو بیت را هم از گفتهى خواجه حافظ[3] بخوانید:
کلید گنج سعادت قبول اهل دلست مباد آن که درین نکته شک و ریب کند
شبان وادى ایمن گهى رسد بمراد که چند سال بجان خدمت شعیب کند
[1] - (الانبیاء، آیهى 107)
[2] - تفسیر امام فخر رازى، ج 6، ص 202، بیان السعادة، ج 2، ص 39.
[3] - دیوان حافظ، ص 127.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |