داستانِ عاشق شدن پادشاه بر کنیزک درآثار ادبی پیشین نظایری داشته ودرشرح مثنوی استاد فروزانفر به تفصیل ازآن منابع یاد شده است.نزدیک ترین صورت داستان بااثر مولانا ،داستانی است که در مصیبت نامه عطّارآمده که خود اقتباسی است از « عشق ارشمیدس به کنیزک چینی»دراسکندرنامهْ نظامی گنجوی.اما همانگونه که بعضی از شارحان مثنوی اشاره کرده اند،حقیقت این است که حکایت وداستان برای مولانا وسیله وبه تعبیر خودش پیمانه ایی است که فرصت می دهد تا او الهامات خود را بازگو نماید.بنابراین از منظر مولانا ،حکایت های بازگوشده درمثنوی « نقد حال ماست » یعنی درست مثل این است که سرگذشت خودمان رابخوانیم وتاْ مل نماییم:
( 36)بشنوید ای دوستان این داستان |
|
خود، حقیقت نقد حال ماست آن |
( 36)بود شاهى در زمانى پیش از این |
|
مُلک دنیا بودش و هم مُلک دین |
( 37)اتفاقا، شاه روزى شد سوار |
|
با خواص خویش از بهر شکار |
( 38)یک کنیزک دید شه بر شاه راه |
|
شد غلام آن کنیزک، جان شاه |
( 39)مرغ جانش در قفس چون مىطپید |
|
داد مال و آن کنیزک را خرید |
( 40)چون خرید او را و برخوردار شد |
|
آن کنیزک، از قضا بیمار شد |
نقد حال: سخن یا قصه یا هر چیز که مناسب حال گوینده یا شنونده باشد
مُلکِ دین: یعنی پیشوای مذهبی.
مُلک دنیا بودش و هم مُلک دین: یعنی نمون? آنچه را که قرآن می گوید:« وَمِنهم مَن یَقولُ رَبَّنا آتِنا فی الدُّنیا حسنَةً وفی الآخرةِ حسنةً وَقنا عذابَ النار»: واز ایشان کسانی هستند که می گویند: پروردگارا به ما دردنیا بهر? نیک ودر آخرت هم بهر? نیک عطا فرما وما را از عذاب دوزخ در امان دار.[1]
مرغ جانش: دراثار ادبی ما بسیار آمده است که جان به پرنده وتن یا زندگی مادی به قفس تشبیه شده است. البته دراین بیت مرغ جان به درجه یی از کمال نرسیده است که بخواهد به سوی حق پرواز کند وهنوز دربند تن ونیازهای جسمانی است.
دوستان عزیزم این داستان را بدقت گوش کنید زیرا افسانه ایست که حکایت احوال و عواطف کنونى ما را شرح مىدهد. ( 36) در زمانهاى قدیم پادشاهى بود که علاوه بر سلطنت دنیوى از عوالم دینى هم نصیب فراوان داشت. ( 37) روزى این پادشاه با خواص و وزراى خویش بعزم شکار سوار شده و از شهر بیرون رفت. ( 38) شاه کنیزکى در راه دید که جانش در مقابل او بنده شد.( 39) و مرغ جانش در قفس تن طپیدن گرفت و ناچار کنیزک را در مقابل نقد فراوانى خریدارى کرد.( 40) ولى همین که او را خرید و از خریداریش خوشحال گردید کنیزک بیمار شد.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |