( 1023)چند صورت آخر ای صورت پرست |
|
جان بیمعنیت از صورت نرست |
( 1024)گر به صورت آدمی انسان بدی |
|
احمد و بوجهل خود یکسان بدی |
( 1025)نقش بر دیوار، مثل آدم است |
|
بنگر، از صورت چه چیز او کم است |
( 1026)جان کم است آن صورت با تاب را |
|
رو، بجو آن گوهر کمیاب را |
چند صورت: یعنی تا کی این وابستگی به امور مادی.
جان بیمعنیت: جانی است که به درک عالم غیب وامور معنوی و روحانی نرسیده است.
با تاب: یعنی تابان، درخشان.
گوهر کمیاب: جانی است که شایست? ادراک حقایق الهی باشد.
( 1023) آخر اى صورت پرست تا کى در بند صورتى جانى که از صورت رهایى نیافته معنى و حقیقتى ندارد.( 1024) اگر آدمى با صورت تنها انسان مىشد بایستى احمد ص و ابو جهل یکسان باشند.() احمد و ابو جهل هر دو داخل بت خانه مىشوند ولى این رفتن تا آن رفتن فرقها دارد.() این داخل بت خانه مىشود بتها جلو پایش بسجده مىافتند ولى آن یکى داخل شده در آستانه بتها و در برابر آنها پیشانى بخاک مىمالد. ( 1025) نقش دیوار و مجسمه آدم تا آدم چه فرقى دارد و چه چیز او کم است.( 1026) واضحست آن که کم دارد جان است برو آن گوهر نایاب جان را بجوى.
مولانا می گوید: اگر انسانیت بشکل و صورت بود مىبایست که احمد و بو جهل یکسان و برابر باشند لیکن آن دو تن برابر و مساوى نبودند پس انسانیت بشکل و صورت نیست. شرح این بیت را از مثنوى بشنوید:
هست ترکیب محمد لحم و پوست گر چه در ترکیب هر تن جنس اوست
گوشت دارد پوست دارد استخوان هیچ این ترکیب را باشد همان
کاندر آن ترکیب آمد معجزات که همه ترکیبها گشتند مات
همچنان ترکیب حم کتاب هست بس بالا و دیگرها نشیب
ز آنک زین ترکیب آید زندگى همچو نفخ صور در درماندگى
اژدها گردد شکافد بحر را چون عصا حم از داد خدا
ظاهرش ماند بظاهرها و لیک قرص نان از قرص مه دورست نیک[1]
------
لیک در سیماى آن دُرّ یتیم دیدهام آثار لطفت اى کریم
که نمىماند بما گر چه ز ماست ما همه مسیم و احمد کیمیاست[2]
مولانا مىخواهد بگوید که ارزش انسان بفضایل و خواص و آثار نیکى است که در وجود او تعبیه شده است از قبیل صدق و پاکى و معرفت و هدایت خلق نه سیما و شکل و کوتاهى و بلندى و لاغرى و کلانى چنان که این تفاوت میان حضرت رسول اکرم و ابو جهل عمرو بن هشام وجود داشت هر چند که بحسب صورت مساوى و هر دو بنسب از نژاد قریش بودند، این مساله که اعتبار انسان بفضایل روحى و معنوى است نه شکل و رنگ پوست.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |