61) چون بر آورد از میان جان خروش |
|
اندر آمد بحر بخشایش به جوش |
( 62) در میان گریه خوابش در ربود |
|
دید در خواب او، که پیرى رو نمود |
(63) گفت: اى شه! مژده! حاجاتت رواست |
|
گر غریبى آیدت فردا ، ز ماست |
(64) چون که آید او، حکیمى حاذق است |
|
صادقش دان، کو امین و صادق است |
( 65) در علاجش، سحر مطلق را ببین |
|
در مزاجش، قدرت حق را ببین |
پیرى رو نمود :از نگاه عرفا وصوفیه پیر همواره دستگیر سالک بوده واز لوازم هدایت سالک شمرده می شود ومولانا نیز به این نکته توجه می دهد که راه حق بدون دستگیری وهدایت پیر برسالک گشوده نمی شود.
سحر مطلق: سحرى کارگر و موثر بدون هیچ شرطى و قیدى، مجازا، کارى غریب و فوق عادت:
گر ساقیم حاضر بُدى و ز بادهى او خوردمى در شرح چشم جادوش صد سحر مطلق کردمى[1]
در مزاجش:مزاج معنای رایج آن عبارت است از ترکیب اعتدالی عناصر وطبایع چهارگانه(حرارات، رطوبت، برودت، یبوست)اما دراین بیت،حالت روحانی است که درمرد الهی در نتیجهْ اتصاف به اوصاف الهی پدید می آید وعرفا آن را به مظهریت اسماء وصفات تعبیر می کنند.وبه همین دلیل است که قدرت حق را در آن مزاج می توان دید.
( 62) و امواج، آن شاه را با حال گریه بعالم خواب راحت و خوشى فرو برد و در میان خواب پیرى را دید. ( 63) که باو گفت اى پادشاه مژده باد که حاجتت بر آورده شده، مرد غریبى فردا نزد تو خواهد آمد و بدان که او از طرف ما است.( 64) او حکیم حاذقى است و گفتههاى او را باور کن چون شخص امینى است.( 65) و در معالجه کنیزک قدرت او را تماشا کن و در کار او قدرت خداوندى را بنگر.
مسئله خواب در نزد اهل طریقت، کلید و حلال مشکلات است و در داستانهاى صوفیان بسیار مىخوانیم که وقتى گرفتار مشکلى در امر دین یا دنیا شدهاند راه حل و رهایى را در خواب یا واقعه جُسته و یافتهاند [2] و یا پس از دعا و تضرع خوابى دیدهاند و راه چاره را بدست آوردهاند زیرا خواب نزد عرفا یکى از طرق کشف است که بسبب اتصال روح بعالم غیب حاصل مىگردد .وظهور پیر در خواب هم بدان سبب است که او در طریقت جنبهى راهنمایى دارد و دستگیر سالک است در انواع گرفتاریهاى مادى و معنوى و این هر دو اصل در بیت مذکور مورد نظر مولانا بوده است.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |