(1244)بو البشر کاو علم الاسما بگ است |
|
صد هزاران علمش اندر هر رگ است |
(1245)اسم هر چیزى چنان کان چیز هست |
|
تا به پایان جان او را داد دست |
(1246) هر لقب کاو داد آن مبدل نشد |
|
آن که چستش خواند او کاهل نشد |
(1247) هر که آخر مومن است اول بدید |
|
هر که آخر کافر او را شد پدید |
(1248) اسم هر چیزى تو از دانا شنو |
|
سر رمز علم الاسما شنو |
(1249) اسم هر چیزى بر ما ظاهرش |
|
اسم هر چیزى بر خالق سِرش |
بگ: مخفف بیگ کلمهى ترکى است و آن عنوانى است که به نجبا و شاه زادگان و امراى سپاه مىدادهاند،
علم الاسما بگ: امیر مرتبه و مقام تعلیم اسماء. جزو اول اشاره است به آیهى شریفهى: وَ عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْماءَ[1]
الاسماء : مفسرین در توجیه «الاسماء» خلاف کردهاند بوجوه: معانى اسما و مسمیات آنها، نام صناعات و عمارت زمینها و خورشها و دواها و استخراج معادن و کاشتن درختها و منافع آنها و آن چه متعلق بدین و دنیاست، نام هر چیز بهمه لغات که بود و خواهد بود، نامهاى فرزندانش، اسم هر جنسى از قبیل: جن و انس و مرغان و گاو و گوسفند. بعقیدهى صوفیه اسم، چیزى است که بر مسمى دلالت مىکند و این اسما که خدا به آدم آموخت اعیان کائنات است از آن جهت که دلیل بر وجود خداست و هر یک اسمى است از اسماء الهى.
صد هزاران علمش اندر هر رگ است: یعنی هم? وجود آدم را علم الهی پر کرده است، هزاران اندیشه وفکر در وجود آدم ساری است.
اسم هر چیزى چنان کان چیز هست: یعنی اسم هر چیزى را دانسته و هر چیز را همان طور که هست شناخته است.
هر لقب کاو داد آن مبدل نشد:یعنی هر لقبى که بچیزى داد تغییر نکرد.
آن که چستش خواند او کاهل نشد: یعنی اگر بکسى گفت چالاک است کاهلى از وى دیده نشد، هر کس را که او خوشبخت و آزاد نامید آن کس براى همیشه عزیز و خرم و شاد ماند.
اسم هر چیزى بر خالق سرش: یعنی حقیقت وباطن هرچیزی در محضر ربوبی است.
( 1244) آدم ابو البشر که آیه شریفه « وَ عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْماءَ کُلَّها » در بارهاش نازل شده و در هر رگ او هزاران دانش وجود دارد.( 1245) اسم هر چیزى را دانسته و هر چیز را همان طور که هست شناخته از اول و آخر با خبر شده. ( 1246) هر لقبى که بچیزى داد تغییر نکرد و اگر بکسى گفت چالاک است کاهلى از وى دیده نشد. ( 1247) هر کس را که در آخر مؤمن بود او از اول دیده و هر کس که عاقبتش کفر بود از پیش مىدانست. ( 1248) رمز و سر آیه شریفه « وَ عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْماءَ » بپذیر و اسم هر چیزى را از دانا بشنو. ( 1249) آن چه از اسم هر چیزى مفهوم مىشود ظاهرش در نزد ما و حقیقت و باطنش نزد خدا است.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |