( 88)ابر بَرناید پی منع زکات |
|
وز زنا افتاد وبا اندر جهات |
( 89)هر چه بر تو آید از ظلمات و غم |
|
آن ز بی باکی و گستاخی است هم |
( 90)هر که بیباکی کند در راه دوست |
|
رهزن مردان شد و نامرد اوست |
ظلمات: جمع ظلمت بمعنى تاریکى، مجازا، سیاهى دل و دورى از معرفت.
بی باکی : یعنی برشرمی وگستاخی
ابر بَرناید پی منع زکات : برگرفته است از مضمون حدیث: خمس بخمس، ما نقض قوم العهد الا سلط علیهم عدوهم و ما حکموا بغیر ما انزل اللَّه الا فشا فیهم الفقر و لا ظهرت فیهم الفاحشه الا فشا فیهم الموت و لا طففوا المکیال الا منعوا النبات و اخذوا بالسنین و لا منعوا الزکاه الا حبس عنهم القطر.[9]
( 88) بلى این طور است چون مردم زکات ندهند ابر به آسمان صعود نمىکند و چون زنا رایج شود و باطراف جهان سرایت مىکند.( 89) هر چه از رنج و غم و تاریکى بتو روى آورد از گستاخى و بىباکى و بىادبى تو است.( 90) هر کس که در راه دوست بىباکى بخرج دهد او راه زن مردان و نامرد هم او است.
با توجه به مطلب پیشین، سخن مولانا این است که بر آمدن ابر و باریدن باران مایه افزایش نعمت است، ولی نباید ما را از کمک به نیازمندان باز دارد. سپس اگر ما از روی فزونخواهی و حرص، زکات ندهیم باران حق فرو نمیریزد؛ همچنانکه اگر مرتکب زنا شویم در همهجا بیماری شیوع مییابد.
استاد فروزانفر در احادیث مثنوی به دو حدیث اشاره میکند که هر دو دربارهْ این مطلب است که اگر مؤمنان زکات مال خود را ندهند، خداوند باران را از آنها دریغ خواهد کرد. در حدیث دوم به این نکته هم بر میخوریم که فحشا و زنا سبب شیوع بیماریهای مرگآور میشود.
به عقیده مولانا ،معیار مردى و بلوغ انسان، قدرت بر اجراى شهوت و داشتن وسایل آن نیست، بلکه مرد کسى است که از سر شهوت و حرص برخیزد و بکمال انسانى رسیده باشد و بالغ آن که مست حقیقت است نه مست شهوت[10]. پس هر که در طریقت و سلوک الى اللَّه ادب خدمت و یا ادب حضرت را که حفظ حدود میان سالک و حق است نگاه نمىدارد ناقص و بتعبیر مولانا نامرد است و مریدان را گمراه مىدارد و تصرف در امرى مىکند که در خور او نیست و بدین جهت دزد روز و راه زن را ماند که در مال غیر تصرف مىکند .
[1] - مثنوى، ج 4، ب 414
[2] - کشاف اصطلاحات الفنون در ذیل. توفیق
[3] - همان ماخذ در ذیل: ادب.
[4] - همان ماخذ در ذیل: لطف
[5] . بقره، آیات 57 ـ 61.
[6] -احیاء العلوم، ج 2، ص 12.
[7] - این روایت را مفسرین بتفصیل در ذیل آیهى 115- 111 از سورهى مائده نقل کردهاند .
[8] - مضمون این ابیات یاد آور آیات 111 تا 115 سوره مائده است
[9] - احادیث مثنوى، ص 1
[10] - مثنوى، ج 1، ب 3430 ببعد، ج 5، ب 4026 ببعد
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |