(1548) چون تو در قرآن حق بگریختى |
|
با روان انبیا آمیختى |
(1549) هست قرآن حالهاى انبیا |
|
ماهیان بحر پاک کبریا |
(1550) ور بخوانى و نهاى قرآن پذیر |
|
انبیا و اولیا را دیده گیر |
(1551) ور پذیرایى چو بر خوانى قصص |
|
مرغ جانت تنگ آید در قفص |
در قرآن حق بگریختى: یعنی پناه بردن ودر مورد قرآن یعنی کوشش در ادراک مفاهیم قرآن وپیروی از دستورات پروردگار،حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده است که « مَن قَرَأَ القُرانَ، فَکانَّما شافَهنی وَشافَهتُه»[1]
حالهاى انبیا:«هیچ خوشتر از حالت انبیاء علیهم السلام نبوده است در قرآن مىنگر تا در ایشان نگریسته باشى و در عالم ایشان رفته باشى.»[2]
ماهیان بحر پاک کبریا: یعنی در قرآن احوال پیامبران آمده است، پیامبرانی که در دریای کبریای الهی مانند ماهی شناورند واسرار غیب را درک می کنند.
و نهاى قرآن پذیر: یعنی قرآن را باید خواند وپذیرفت وادراک کرد.
انبیا و اولیا را دیده گیر: یعنی اگر بخوانی وپذیرا نباشی وبدآن عمل نکنی، مانند این است که همهْ انبیا واولیا را از نزدیک دیده باشی واثری در تو پدید نیامده باشد.
مرغ جانت تنگ آید در قفص: یعنی اگر پذیرا ومعتقد وعامل به قرآن باشی، جان به تنگ آمدهْ تو در قفس تن ،با آگاهی به دست آمده برای رهایی از این قفس تلاش می کند ومی کوشد که به حق بپیوندد واز اسرار غیب سر در آورد.
( 1548) اگر تو از خود گریخته و با قرآن خدا آمیزش یابى مانند این است که با روان پاک انبیا آمیختهاى. ( 1549) زیرا که قرآن عبارت از حالات انبیا است همان انبیایى که ماهیان دریاى قدس کبریایى هستند. ( 1550) اگر قرآن را بخوانى ولى پذیرنده آن نباشى فرض کن خود انبیا و اولیا را هم دیدهاى بدون پذیرفتن چه سودى دارد.( 1551) و اگر مىپذیرى وقتى قصههاى آن را مىخوانى مرغ جان تو از قفس بتنگ خواهد آمد.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |