( 91)از ادب پر نور گشته ست این فلک |
|
وز ادب معصوم و پا ک آمد ملک |
( 92)بُد ز گستاخی کسوف آفتاب |
|
شد عزازیلی ز جرأت ردّ باب |
عزازیل: نام دیگر شیطان است، صرفاً بهدلیل بیادبی در محضر ربوبی و گستاخی بیباکانه و نافرمانی، مردود درگاه خداوند گشت.
( 91) آسمان باین عظمت از ادب روشن و پر نور شده و فرشتگان بر اثر ادب پاک و معصوم شدهاند.( 92) کسوف آفتاب از بىباکى بود و بر اثر جسارت و بىادبى عزازیل با آن همه تقرب از درگاه احدیت رانده شد.
مولانا می گوید: تیرگی باطن و افسردگی روحی و درونی، از بیشرمی و گستاخی ما انسانها سرچشمه میگیرد و رفتار ظاهری ما در احوال درونی مؤثر است. همچنین اگر مرد راه حق هم در برابر ناپختگان و غافلان به حق، گستاخی کند آنان را گمراه میکند و دیگر مرد راه حق نیست.
مولانا هنرمندانه و با ظرافت بسیار زیبا، کروی بودن کرات و حالت خمیدگی فلک و آسمان را نشانهْ ادب و تعظیم آنها در برابر حق دانسته است. ادب فرشتگان نیز آن است که در برابر حق نافرمانی نمیکنند. از طرف دیگر حتی یک مردِ راه یافته و مؤمن که چون آفتاب میدرخشد اگر گستاخی کند سیهروی خواهد شد. چنانچه حضرت مولانا خود جایى مىفرمایند:
آفتاب اندر فلک کج مىجهد در سیه رویى خسوفش مىدهد
کز ذنب پرهیز کن هین هوش دار تا نگردى تو سیه رو، دیگ وار[1]
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |