اولیاء الله ازدیدار حق نیرومی گیرند
مولانا بر این باور است که: نیروی مردان حق نیروی مادی نیست ومانند چشمه یی ازنیروی حق است که می جوشد ،نیروی مردان حق همانند نیروی جبرئیل ودیگرفرشتگان ،ازدیدار ورابطه باخدای مهربان سرچشمه می گیرد ،نه ازغذای مادی انسانها. ابدال درکلام مولانا به طور کلی یعنی مردان راه حق ودرمثنوی به طبق? خاصی ازاولیاء اطلاق نمی شود. مولانا اولیاء الله رااز ابدال حق می شمارد که مانند جبرئیل ازدوستی حق نیروی معنوی می گیرد. انسان های کامل ازفرشتگان به خدا نزدیکترند.جسم مردان حق هم ازماده متأثر نمی شود .زیرا جسم مردان حق ازعوامل عنصری ومادی درمزاج مرد حق اثری ندارند وتابع قدرت روحانی ومعنوی اوست.
قوتت از قوت حق میزهد |
|
نه از عروقی کز حرارت میجهد |
این چراغ شمس کو روشن بود |
|
نه از فتیل و پنبه و روغن بود |
سقف گردون کو چنین دایم بود |
|
نه از طناب و استنی قایم بود |
قوت جبریل از مطبخ نبود |
|
بود از دیدار خلاق وجود |
همچنان این قوت ابدال حق |
|
هم ز حق دان نه از طعام و ازطبق |
جسمشان را هم ز نوراسرشتهاند |
|
تا ز روح و از ملکبگذشتهاند |
مولانا می گوید: آن حضرت بدان جهت خاتم پیامبران ورسولان شده است که درجود وبخشندگی نه نظیری داشته است ونه خواهد داشت. ای پیامبر تودرگشودن مُهرها وقفل ها آخرین شخصی ،وهیچ کس نمی تواند بعد ازتو این چنین درکنوزاسرار وگنجخانه های معارف رابه روی مردم بگشاید.ودرجهانی که مردان الهی به مردم روح می بخشند توبسیار سخاوتمند وگشاده دستی. خلاص? کلام درگفتار وکردار ورفتار محمد(ص) گشایش درگشایش درگشایش است .درسنّت سنیّ? آن حضرت گنجینه های فراوان وگرانقدری ازاسرار وفتوحات ربّانی نهفته است که اهل بیتش ازآن خبردارند. اهل بیت وفرزندانی که ازسرّصدق وصفابه پیامبر وآیین پاک اوایمان آورده اند .فرزندانی که تولد یافته ازجان ودل پیامبر محسوب می شوند. صد هزران آفرین برقدوم بابرکت این پیامبرو فرزندان پاک او .
در گشاد ختمها توخاتمی |
|
در جهان روحبخشانحاتمی |
هست اشارات محمد المراد |
|
کل گشاد اندر گشاد اندرگشاد |
صد هزاران آفرین بر جاناو |
|
بر قدوم و دور فرزنداناو |
آن خلیفهزادگانمقبلش |
|
زادهاند از عنصر جان ودلش |
گر نبودی خلق محجوب وکثیف |
|
ور نبودی حلقها تنگ وضعیف |
در مدیحت داد معنیدادمی |
|
غیر این منطق لبیبگشادمی |
لیک لقمهی باز آن صعوهنیست |
|
چاره اکنون آب و روغنکردنیست |
مدح تو حیفست بازندانیان |
|
گویم اندر مجمعروحانیان |
شرح تو غبنست با اهلجهان |
|
همچو راز عشق دارم درنهان |
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |