( 2124)اُستُن حنُانه از هجر رسول |
|
ناله میزد همچو ارباب عقول |
( 2125)گفت پیغمبرچه خواهی ای ستون |
|
گفتجانم از فراقت گشت خون |
( 2126)مسندت من بودم از من تاختی |
|
بر سر منبر تو مسند ساختی |
( 2127)گر همی خواهی تو را نخلی کنند |
|
شرقی و غربی زتو میوه چنند؟ |
( 2128)یا در آن عالم خدا سروی کند |
|
تا تر و تازه بمانی تا ابد |
( 2129)گفتآن خواهم که دائم شد بقاش |
|
بشنو ای غافل کم از چوبی مباش |
( 2130)آن ستون را دفن کرد اندر زمین |
|
تا چو مردم حشر گردد یوم دین |
استن حنانه: ساقهى درخت خرما و یا سدر بوده است که حضرت رسول اکرم (صم) بهنگام خطبه خواندن بر آن تکیه مىفرمود و پس از آن که منبر رسول (صم) را ساختند، آن ساقهى درخت مطابق روایات اسلامى، ناله بر آورد،
حنانه: ناله گر. نالان
صریح: یعنی خالص وآشکار.
ارباب عقول: یعنی عاقلان، آدم های عاقل.
از من تاختی: یعنی به سرعت از من دور شدی.
شرقی و غربی زتو میوه چنند: یعنی آیا میل دارى که نخلى شده از شرق و غرب بیایند و از میوه تو بهرهمند گردند؟
یوم دین: روز جزا، روز قیامت.
( 2124) ستون حنانه مثل موجودات حساس و عاقل از هجران حضرت رسول ناله مىکرد.( 2125) پیغمبر خدا ستون را مخاطب قرار داده فرمودند براى چه مىنالى و چه مىخواهى؟ عرض کرد جان من از فراق شما خون شده است.( 2126) مسند و محل نشستن تو من بودم اکنون از من صرف نظر کرده بر فراز منبر قرار مىگیرى.( 2127) حضرت فرمود اى درخت نیکویى که بخت با باطن تو یار گشته. آیا میل دارى که نخلى شده از شرق و غرب بیایند و از میوه تو بهرهمند گردند؟ ( 2128) یا مىخواهى در جهان دیگر سرو بلندى باشى که تا ابد تر و تازه و باقى بمانى.( 2129) عرض کرد یا رسول اللَّه من آن را مىخواهم که بقاى او همیشگى است اکنون تو اى خواننده این حکایت که در عالم غفلتى این جواب را بشنو و از چوبى کمتر مباش.( 2130) آن ستون را حضرت در خاک مدفون ساختند تا روز قیامت مثل مردمان محشور شود.
ستون حنّانه مطابق روایات، یکی از ستونهای مسجدالنّبیّ و از چوب خرما یا سدر بوده است که پیامبر(ص) بر آن تکیه میداد و سخن میگفت. هم اکنون نیز مکان آن مشخص است. هنگامیکه حضرت برفراز منبر رفت، ستون به فریاد آمد و از فراق او گله کرد. مولانا این حکایت را به عنوان شاهدی برای سخنان خود در ابیات پیش آورده است که چوب و سنگ هم با حقیقت آفرینش رابطهای دارند و از آن سخن میگویند. طبق این حدیث، ستون نالان جز پیوستن به حق و آخرت هیچ امتیازی را نپذیرفت.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |