(2275) بهر این گفتند دانایان به فن |
|
میهمان محسنان باید شدن |
(2276)تو مرید و میهمان آن کسی |
|
کور باید حاصلت را از خسی |
(2277)نیست چیره، چون تو را چیره کند؟ |
|
نور ندهد، مر تو را تیره کند |
(2278) چون و را نورى نبود اندر قران |
|
نور کى یابند از وى دیگران |
(2279) همچو اعمش کو کند داروى چشم |
|
چه کشد در چشمها الا که یشم |
(2280) حال ما این است در فقر و عنا |
|
هیچ مهمانى مبا مغرور ما |
(2281) قحط ده سال ار ندیدى در صور |
|
چشمها بگشا و اندر ما نگر |
در عنوان این قسمت« بربسته» یعنی غیر اصلی وعرضی، و« بر رُسته» یعنی اصیل
محسنان: اشاره به مردان حق است.
میهمان محسنان باید شدن:در حدیث است: لا تاکل الا طعام تقى و لا یاکل طعامک الا تقى. (جز طعام مردم پرهیزکار مخور و باید که طعام ترا جز مردم پرهیزکار نخورند.) [1]
در مهمانى رفتن، شرط است که دعوت ستمکاران و مبتدعان و فاسقان و بد کاران را نپذیرند و همچنین است ضیافتى که از روى تکلف و براى خود نمایى و فخر کنند، میزبانى هر گاه مایهى سرور میزبان نشود و منت میهمان نپذیرد و بر وى منت نهد در خور قبول نیست و مایهى خوارى است، این شرطها را محمد غزالى در احیاء العلوم ذکر کرده است.[2] «اگر مهمان شوى مهمان هر کس مشو که حشمت را زیان دارد.»[3] بیت (2275) ناظر بدین نکات است. خاقانى مىگوید:
از ساغر سپهر تهى کیسه مى مخور وز سفرهى جهان سیه کاسه نان مخواه
همت کفیل تست کفاف از کسان مجوى دریا سبیل تست نم از ناودان مخواه
دیوان خاقانى، ص 376
مبا: مخفف (مباد) است که در نفرین و دعاى بد بکار مىرود:
در میان عاشقان عاقل مبا خاصه اندر عشق این لعلین قبا
دیوان، ب 1949
قِران: بستن و پیوستن دو چیز بیک دیگر، برابر داشتن دو چیز، اجتماع دو ستاره یا بیشتر.
اعمش: کسى که چشمش ضعیف است و پیوسته از آن آب مىریزد.
قحط ده سال: به کنایه، خشکسالى و قحط متوالى و گران.
( 2275) براى همین بود که دانایان فرمودند باید مهمان نیکو کاران شد. ( 2276) تو مرید و مهمان کسى هستى که حاصل دسترنج ترا از پست فطرتى از نو مىگیرد.( 2277) او خود شجاع نیست چگونه بتو شجاعت مىبخشد خود نور ندارد البته بتو نور نخواهد بخشید بلکه تاریکى بتو مىدهد.( 2278) کسى که خود قرین نور نیست دیگران چگونه از او روشن مىشوند.( 2279) مثل کورى که معالج چشم باشد چه دارویى جز سنگ یشم بچشم مىکشد. ( 2280) در حال سختى و فقر حال ما همین است پس هیچ مهمانى بما مغرور نشود.( 2281) اگر قحطى ده ساله در خارج ندیدهاى چشم خود را باز کن و بما بنگر.
[1] - احیاء العلوم، طبع مصر، ج 2، ص 9.
[2] - احیاء العلوم ج 2، ص 9، 10
[3] - قابوسنامه، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ص 75.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |