مهرورزیِ عاشقانه
(2442)ظاهراً بر زن، چو آب ار غالبی |
|
باطناً مغلوب و زن را طالبی |
(2443)این چنین خاصیتی در آدمی است |
|
مهر حیوان را کم است، آن از کمیاست |
باطناً مغلوب و زن را طالبی: یعنی حقیقت آن است که زن بر مرد غالب است، زیرا مرد طالب زن است و به او میل و خواهش دارد.
آن از کمیاست: یعنی کم بودن مهر وناپایدار بودن آن در حیوان نتیجهْ محدود بودن قوای ذهنی وهوش در حیوان است.
بنابراین اگر مرد به ظاهر بر زن غالب باشد اما باطناً زن بر مرد غالب است، زیرا مرد طالب زن است و به او میل و خواهش دارد. این چنین مهرورزیِ عاشقانه، در انسان است و در حیوان نیست و یا بسیار کمرنگ است، زیرا ضریب هوشی آنها پایین است.
مولانا مرد را مثل مىزند به آب و زن را به آتش از آن جهت که آب، آتش را بىواسطه فرو مىنشاند و خاموش مىسازد ولى هر گاه واسطهاى در میان آید و فى المثل آب را در دیگ ریزند و بر سر آتش نهند، آتش آن آب را در جوش مىآورد و به بخار و سپس به هوا تبدیلش مىکند همچنین است زن که هر گاه مهرانسانی و محبت در جان و تن مرد بکار ایستد بىهیچ شبهتى، مرد فرمانبر و چون مهرهى مومین مسخر و مغلوب زن است پس غلبه و چیرگى مرد، امرى ظاهرى است و بر صورت غلبه دارد و غالبیت زن باطنى است و بر دل و جان مرد فرمانروایى مىکند آن گاه مىگوید که این مغلوبیت خاصیتى انسانى است براى آن که عشق و دل دادگى بمعنى وسیع و روحى کلمه از اختصاصات انسان است و بدین جهت در انسان دوام مىپذیرد و آثار شگفت از آن مىزاید، حیوانات نیز محبتى دارند که غریزى است ولى دیر پاى و نیرومند نیست چنان که در انسان مشهود مىافتد مثل اینکه حیوان ماده به بچهى خود مهر مىورزد اما زود او را فراموش مىکند، ضعف و ناپایدارى محبت در جنس حیوان، زادهى نقصان مدارک و مشاعر آنهاست چنان که قوت و دوام آن در انسان از کمال انسانى مىخیزد.
رحمت و رقّت صفت انسانى و درشتى صفت حیوانى است،
زن پرتوی از جمال حضرت حقتعالی است
(2444)گفت پیغمبر که : زن بر عا قلا ن (2445)باز بر زن جاهلان چیره شوند |
|
غا لب آید سخت ، و بر صاحب دلان زآن که ایشان تند و بس خیره روند |
(2446)کم بودشان رقّت و لطف و وداد |
|
زآن که حیوانی است غالب بر نهاد |
(2447)مهر و رقّت، وصف انسانی بود |
|
خشم و شهوت، وصف حیوانی بود |
پیامبر فرموده است: زن بر مردانِ خردمند و بر صاحبدلان، سخت چیره و غالب است، ولی مردان جاهل و نادان بر زن غالبند، زیرا نادانان بسیار تند و خشن هستند: «انهنّ یغلبن العاقل و یغلبهنّ الجاهل»، زیرا رقّت قلب و لطف و محبت در جاهلان اندک است و حیوانیت بر طبع و سرشت نادانان غلبه دارد. محبت و رقّتِ قلب از صفات و ویژگیهای انسان است، ولی خشم و شهوت صفت حیوان است.
گفت پیغمبرکه :زن برعا قلا ن : برگرفته است از حدیث: خیرکم خیرکم لاهله و انا خیرکم لاهلى، ما اکرم النساء الا کریم و لا اهانهن الا لئیم. (بهترین شما آن کس است که با عیال خود بهتر زید و من بهترین شمایم در زیستن با عیال خود. زنان را بزرگ ندارد مگر آن که گوهرى آزاده منش است و زنان را خوار ندارد مگر آن که فرومایه است.)[1]
خیره رو: کسى که بىشرمانه رفتار مىکند.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |