(2951)بر نویس احوال پیر راه دان |
|
پیر را بگزین و عین راه دان |
(2952)پیر تابستان و خلقان تیر ماه |
|
خلق مانند شباند و پیر ماه |
(2953)کردهام بخت جوان را نام پیر |
|
کو زحق پیر است، نز ایام پیر |
(2954)او چنان پیر است کش آغاز نیست |
|
با چنان دُرّ یتیم، انباز نیست |
(2955)خود قویتر میشود خمر کهُن |
|
خاصه آن خمری که باشد من لدُنُ |
(2956)پیر را بگزین، که بی پیر این سفر |
|
هست بس پر آفت و خوف و خطر |
پیر را بگزین و عین راه دان: یعنی بپذیر که پیر راهنما نیست، بلکه خود راه است، وهرچه می گوید بی تردید باید اطاعت کرد. مولانا در دفتر دوم مثنوی میگوید:
پیر ایشانند کاین عالم نبود |
|
جان ایشان بود در دریای جود |
مولانا مردان کامل و پیوسته به حق را، وجود ازلی و ابدی میداند و میگوید: کسی که واصل به حق باشد، وجود مادی ندارد که در زمان یا مکان محدود شود؛ از ازل بوده و تا ابد خواهد بود. پیر، دُرّ یتیم و مروارید بسیار گرانبها و بینظیر است و حریف و نظیر ندارد. پیر همانند شرابِ کهنه است که از شراب تازه، مست کنندهتر است، اما نه این شراب مادی و این جهانی، بلکه شراب ناب و طهور که از جانب پروردگار است، در این سفر و سیر الیالله، بدون انتخاب پیر، قدم مگذار، زیرا که سیر و سلوک معنوی، بسیار آفتزا و پُر بیم و خطر است.
و به گفته حافظ:
به کوی عشق منه بیدلیل راه قدم |
|
که من به خویش، نمودم صد اهتمام و نشد |
پس پیر، کسى است که منازل سلوک را بقدم مجاهدت پیموده و آفات و عقبههاى هر منزلى را باز یافته و شناخته است بدین جهت او را «راه دان» توان گفت، همچنین او بتمام احوال و مقامات و اوصاف الهى متحقق و متخلق است و سالک، هر گاه بباطن پیر اتصال یابد از طریق (مراقبهى برازخ) هر چه آسان تر و سریع تر موفق بقطع مراحل سلوک تواند گشت، بدین مناسبت عین راه است.
نظیر آن:
مرا همراه و هم راهست یارم که روى او مرا ایمان و دین شد
دیوان، ب 7051
تیر ماه: پاییز و مهرگان[1]
در یتیم: مروارید درشت و آب دار که بتنهایى در درون صدف پرورش یابد، مروارید گران بها، مروارید یک دانه، در یکتا.
با انباز نیست: یعنی حریف ونظیر ندارد
من لدن: از سوى خدا،
خمر من لدن: شراب خدایى، مى عشق و معرفت. برگرفته است از آیهى شریفه: «وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً »(و او را از سوى خود دانشى آموختیم.)[2]
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |