( 3350)همچنین این باد را یزدان ما |
|
کرده بد بر عاد همچون اژدها |
( 3351)باز هم آن باد را بر مؤمنان |
|
کرده بد صلح و مراعات و امان |
( 3352)گفت: المعنی هو الله، شیخ دین |
|
بحر معناهای ربّ العالمین |
( 3353)جمله اطباق زمین وآسمان |
|
همچو خاشاکی در آن بحر روان |
( 3354)حملهها و رقص خاشاک اندر آب |
|
هم ز آب آمد به وقت اضطراب |
( 3355)چون که ساکن خواهدش کرد از ِمرا |
|
سوی ساحل افکند خاشاک را |
( 3356)چون کشد از ساحلش در موج گاه |
|
آن کند با او که آتش با گیاه |
( 3357) این حدیث آخر ندارد باز ران |
|
جانب هاروت و ماروت اى جوان |
المعنى هو اللَّه: حقیقت خداست، هر چه هست خداست.
شیخ دین: شارحان مثنوى را در تفسیر آن اختلاف است. انقروى نویسد: « مراد صدر الدین قونوى است، لیکن دلیلى بر تخصیص ندارد». بعضى آن را به شخص رسول اکرم تطبیق کردهاند .
ازمِرا ساکن کردن: یعنی ازحمله وستیز باز داشتن.
مِراء: درافتادن وستیزه کردن است.
موج گاه: جایى که موج از آن بر مىخیزد.
آنچه آتش با گیاه میکند: این است که آن را در خود محو میکند، یا هستیِ ظاهری آن را میگیرد.
( 3350) باد را خداى ما براى قوم عاد اژدها کرده.( 3351) و براى مؤمنین باعث امنیت و صلح قرار داده بود.( 3352) شیخ دین فرموده است که «المعنى هو اللَّه» (یعنى معنى همانا خدا است) بلى خداوند رب العالمین دریاى معانى است.( 3353) و تمام طبقات زمین و آسمان در آن دریا چون خاشاکى هستند. ( 3354) رقصها و حملههاى خاشاک بر روى آب هم از موج زدن آب است نه از خود او.( 3355) اگر بخواهد که او ساکن باشد و از کوشش باز ایستد بساحل پرتابش مىکند.( 3356) وقتى از ساحل او را ربوده و بدست امواج مىسپارد معامله او با خاشاک معامله آتش است با گیاه.( 3357) این حکایت آخر ندارد اکنون بقصه هاروت و ماروت بر گردیم.
مولانا به قصهْ هود پیامبر و قوم عاد اشاره میکند و نشان میدهد که جریان باد به دست مشیّت الهی، برای کافران عذاب میشود و هنگامیکه به مؤمنان میرسد، به دعای هود، آرام و بیآزار میگذرد. همهْ اینها نشانهْ آن است که قدرت حقیقی و وجود حقیقی، در عالم غیب و عالم «معنا» است.
«شیخ دین، بحر معناهای ربّ العالمین» همان وجود مبارک پیامبر اسلام است که فرمود: معنا خداست، زیرا آنچه هستیِ حقیقی و دائم دارد خداست ، و ما چون خاشاکی در دست امواج دریای حق و به فعل حق حرکت میکنیم. مولانا براین باور است که:حرکتى که در عالم طبیعت دیده مىشود همه از دریاى وجود حضرت حق جلّ و علاست و نسبت کلّ عالم به خدا چون نسبت خاشاک به دریاست. چون آب به تلاطم در آید خاشاک به جنبش در افتد و چون دریا آرام گیرد خاشاک خاموش بر ساحل نشیند:
عقل پنهان است و ظاهر عالمى صورت ما موج و یا از وى نمى
هر چه صورت مىوسیلت سازدش ز آن وسیلت بحر دور اندازدش
1113- 1112 / د 1
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |