شرح ووتفسیرمثنوی معنوی دفتر دوم
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
بیان بعضى از حکمت تأخیر این مجلّد دوم که اگر جمله حکمت الهى بنده را معلوم شود، در فواید آن کار، بنده از آن کار فرو ماند، و حکمت بىپایان حق ادراک او را ویران کند، بدان کار نپردازد. پس حق تعالى شمّهاى از آن حکمت بىپایان مهار بینى او سازد، و او را بدان کار کشد که اگر او را از آن فایده هیچ خبر نکند هیچ نجنبد، زیرا جنباننده از بهرهاى آدمیان است، که از بهر آن مصلحت کنیم. و اگر حکمت آن بر وى فرو ریزد هم نتواند جنبیدن، چنان که اگر در بینى اشتر مهار نبود، نرود. و اگر مهار بزرگ بود هم فرو خسبد «وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»[1]خاک بىآب کلوخ نشود و چون آب بسیار باشد هم کلوخ نشود «وَ اَلسَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ اَلْمِیزانَ»[2] به میزان دهد هر چیزى را نه بىحساب و بىمیزان الاّ کسانى را که از عالم خلق مبدّل شدهاند و «یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ»[3] شدهاند و «مَن لَم یَذُق لَم یَدرِ»[4]
پرسید یکى که عاشقى چیست گفتم که چو ما شوى بدانى
عشق محبت بىحساب است، جهت آن گفتهاند که صفت حق است، بحقیقت. و نسبت او به بنده مجاز است «یحبّهم» تمام است، «یحبّونه»[5] کدام است.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |