( 86)تـاسه تو جذب نور چشم بود |
|
تا بپیوندد به نور روز زود |
( 87)چشم بازار تاسه گیرد مر تو را |
|
دان که چشم دل ببستی بر گشا |
( 88)آن تقاضای دو چشم دلشناس |
|
کو همیجوید ضیای بیقیاس |
( 89)چون فراق آن دو نور بیثبات |
|
تاسه آوردت گشادی چشمهات |
( 90)پس فراق آن دو نور پایدار |
|
تاسه میآرد مر آن را پاس دار |
( 91)او چو میخواند مرا من بنگرم |
|
لایق جذبم و یا بد پیکرم |
( 92)گر لطیفی زشت را در پیکند |
|
تسخری باشد که او بر وی کند |
خواندن: طلبیدن.
نگریستن: تامّل کردن، اندیشیدن.
بد پیکر: کنایه از زشت، و نامتناسب.
لطیف: نیکو اندام، زیبا.
در پى کردن: دنبال کردن، طلبیدن.
تَسخَر: استهزا، ریشخند.
( 86) گرفتگى و خستگى تو از جاذبه نور چشم است که مىخواهد بنور روز بپیوندد.( 87) اگر با چشم باز خستگى و گرفتگى احساس کنى بدان که چشم دل خود را بستهاى پس لازم است که آن را باز کنى. ( 88) این گرفتگى تقاضاى چشم دل است که مىخواهد بنور لا یتناهى بپیوندد. ( 89) کنون که محروم بودن چشمان ظاهرى تو از نور برایت خستگى و گرفتگى آورده و چشم خود را باز کردى. ( 90) محروم بودن از نور جاودانى تو را دلگیر خواهد کرد لازم است توجه بیشترى بر او مبذول دارى. ( 91) او وقتى مرا صدا مىزند باید نگاه کنم ببینم خوب و شایسته جذب او هستم یا اندام بدى دارم. ( 92) البته اگر شخص زیبایى یک نفر زشت را دنبال کند ریشخندى بیش نیست.
برای آنکه کشش از جانب حق و کوشش از جانب بنده، به وصال انجامد، لیاقت و شایستگی لازم است، اما اگر دیدی که زیبارویی زشترویی را با خود به راه میاندازد، او را دست انداخته است و از این راه میخواهد زیبایی خود را بیشتر جلوه دهد. بنابراین، همیشه جذبهها نتیجه شایستگی ما نیست. بلکه با درد طلب و رنج کوشش است که سالک به کوی و آستانه دوست میرسد. رحمت الهى و نعمت او پیوسته خواهان بندگان است و این معنى در آیات قرآن کریم و لسان اخبار از ائمه اطهار فراوان است. اما این خواندن همگان را یکسان نیست، گروهى را مىخواند تا بدانها اکرام کند و خواندن گروهى دیگر اِستدراج است تا او را عذاب فرماید که «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ.»[1] این وظیفه سالک است که خود را بنگرد تا از چه گروه است، لایق جذب است یا سزاوار دفع. اگر لیاقت پذیرفته شدن را دارد، آن خواندن براى اکرام است و گر نه:
ظاهرا مىخواندت او سوى خود وز درون مىراندت با چوبِ رَد
2480 / د / 1
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |