ذات اقدس ربوبی فعّال ما یشاء است
کارگاه حق، عدم است
( 762)کارکن، در کارگه باشد نهان |
|
تو برو در کارگه بینش عیان |
( 763)کار چون بر کارکن پرده تنید |
|
خارج آن کار نتوان یش دید |
( 764)کارگه چون جای باش عامل است |
|
آن که بیرون است از وی غافل است |
( 765)پس درآ در کارگه، یعنی عدم |
|
تا ببینی صنع و صانع را به هم |
( 766)کارگه چون جای روشندیدگی است |
|
پس برون کارگه پوشیدگی است |
کارکن:عامل صانع، سازنده، ذات اقدس ربوبی است که فعّال ما یشاء است.
پرده تنیدن: کنایه از پوشاندن.
جاى باش: اِقامتگاه.
روشن دیدگى: آشکار دیدن.
پوشیدگى: اِختفا، دیدن مقدور نبودن.
( 762) کار کن درکارگاه نظام هستی نهان است است کسى که از کارگاه بیرون رفت از او غافل خواهد بود، به کار گاه در آ او را آشکارا خواهی دید. ( 765) پس بکارگاه او در آ یعنى بعدم وارد شو تا صنع و صانع را با هم مشاهده کنى. ( 766) چون فقط کارگاه است که جاى روشن شدن چشم است پس خارج از کارگاه تاریک بوده و جاى مستورى است.
مولانا میگوید که: کارگاه حق، عدم است و منظور از عدم، فنای صورت است و فانی شدن انسان از حیات صوری. او میگوید: مظاهر و مخلوقات جهان که هر کدام مظهر فعل و قدرت حقتعالی هستند، ظاهربینان را از مشاهده جمال حق باز داشتهاند؛ پس باید از این پردهها گذر کرد و به پشت پرده نگریست تا او آشکارا تجلی کند. پس عدم، کارگاه هستی است؛ به کارگاه وارد شو, تا هم کار، یعنی مصنوعات الهی را ببینی، و هم صانع را مشاهده کنی. زیرا کارگاه، جایگاه شهود و روشنبینی است و بیرون کارگاه جای پوشیدگی و حجاب دیدگان است.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |