( 818)پس بههر دوری ولیای قایم است |
|
تا قیامت آزمایش دائم است |
( 819)هر که را خوی نکو باشد برست |
|
هر کسی کو شیشهدل باشد شکست |
( 820)پس امام حی قایم آنولی است |
|
خواه از نسل عمر، خواه از علی است |
( 821)مهدی و هادی وی است ای راهجو |
|
هم نهان و هم نشسته پیش رو |
ولى: واسطه میان خدا و خلق است. و صوفیان او را قطب اعظم گویند و مردم بدو آزموده مىشوند. چنان که پیمبران وسیلت آزمایش بودند که «لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اَللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ اَلرُّسُلِ.»[1]
خوى نکو: مقصود لازم آن است که مرتبه رضا و تسلیم است.
برَست: یعنی رستگار خواهد شد.
شیشه دل: کم تحمّل، سست، ناپایدار، زود رنج.
شکستن: کنایه از رد شدن در آزمایش.
( 818) بنا بر این در هر دورهاى یک نفر ولى قیام مىکند که واسطه میان خلق و خدا بوده و مردم بوجود او امتحان مىشوند و این آزمایش تا قیامت در هر زمان باید بشود . ( 819) تا هر کس که خوش خو باشد از هلاکت رهایى یافته و آن که دلش چون شیشه و سنگ باشد بشکند و هلاک شود . ( 820) امام زنده که قیام کرده همان ولى است خواه از نسل عمر باشد یا از نسل على . ( 821) مهدى و هادى او است که هم از نظرها پنهان و هم روبروى تو نشسته است .
مولانا میگوید: در هر دورهای، ولیّ وجود دارد و امتحان مردم تا روز رستاخیز برقرار است و سکّان کشتی هستی در دست آنهاست و وجودشان وسیلهای برای شناختن نیک از بد است. مولانا را عقیده بر این است که پس از ختم حلقهْ نبوت به وجود مبارک حضرت رسول، حلقهْ ولایت تا قیام قیامت برقرار است، زیرا اسماءالله هر کدام مظاهری دارند و از جملهْ اسمای الهی ولیّ است. ازاینرو، در هیچ دورهای، زمین از اولیای الهی خالی نمیماند و آنکه کاملتر از دیگران است، مظهر تمام و کمال اسم ولیّ به شمار میرود. مولانا در این رابطه، اصل مهدویت را پذیراست و قائل به مهدویت نوعیه است، نه مهدویت شخصیه. از نظر مولانا، ولیِّ هر زمانه پیشوای زندهای است که به حفظ دین قیام میکند و این قطب زمان میتواند از نسل علی باشد یا از نسل عمر یا از اقوام و ملل دیگر. صفات مهدی و هادی را هم که در بیت آورده، به عنوان صفت به کار میبرد نه به صورت اسم خاص. ولیّ خدا هر زمانهای از جانب حق هدایت یافته و خود هدایتکنندهْ دیگران است. به عقیدهْ مولانا ولیّ خدا را هر کسی نمیتواند ببیند و زیارت او شایستگی معنوی میخواهد.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |