از سرِ اخلاص بایست تسلیم و منقاد استادِ راهنما بود
( 1605)رحمت صد تُو بر آن بلقیس باد |
|
که خدایش عقل صد مرده بداد |
( 1606)هدهدی نامه بیاورد و نشان |
|
از سلیمان چند حرفی با بیان |
( 1607)خواند او آن نکتههای با شمول |
|
با حقارت ننگرید اندر رسول |
صد تو: صد لایه، کنایت از بسیار.
بلقیس: نام ملکه سباست. در قرآن کریم از وى به «امرأه» تعبیر شده است. در عهد عتیق (متن عربى) نیز «ملکه سبا» گفته شده. (عهد عتیق، اول پادشاهان، فصل 10، آیه 1) بعض مفسران هم او را به همین نام (بلقیس) یاد کردهاند. نویسند: دختر پادشاهى بود به نام هدهاد. (تفسیر ابو الفتوح) پادشاهى بزرگ بود. (کشف الاسرار) در دائرة المعارف اسلام نیز اصل کلمه را عبرى و به معنى کنیز گرفتهاند. همچنین«بلقیس» در این جا می تواندکنایه از مرید پاکدلی باشد که کلام راهبر و استاد راهنمای خود را سریعا درک میکند و از سر اخلاص، تسلیم و منقاد استاد میشود.
صَد مَرده: کنایت از فراوان، بسیار.
نکتههاى با شمول: در بر گیرنده معانى بسیار. برگرفته است از آیه «إِنِّی أُلْقِیَ إِلَیَّ کِتابٌ کَرِیمٌ»[1]
با حقارت در رسول ننگریست: او را بزرگ شمرد.
( 1605) صد بار رحمت بر آن بلقیس باد که خداى تعالى عقل صد مرد باو داده بود. ( 1606) هدهدى نزد او آمده از حضرت سلیمان نامه آورد یعنى چند حرفى نشانى از طرف آن حضرت آورده بود. ( 1607) بلقیس آن نکات را که شامل بسى مطالب بود خوانده و به رسول و پیام آور با نظر حقارت نگاه نکرد.
بدون شک مولانا در سرودن این ابیات نگاه تفسیرگونه به سوره مبارکه نمل داشته است. در قصص قرآن از تفسیر ابو بکر عتیق از این داستان و سبب ناپدید شدن هدهد و رفتنش به رسالت نزد بلقیس ترسیمى شاعرانه دیده مىشود.[2]
صد رحمت بر بلقیس که حضرت حق تعالی، عقل صد مرد را به او بخشید. هدهد از بارگاه سلیمان نامهای آورد که حاوی چند نکته و سخن بود. این مطلب اشاره دارد به آیات سوره نمل که خداوند میفرماید: «قَالَتْ یَا أَیُّهَا المَلَأُ إِنِّی أُلْقِیَ إِلَیَّ کِتَابٌ کَرِیمٌإِنَّهُ مِن سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِأَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ»: ای سران قوم! افکنده شد به سوی من نامهای گرامی، سلیمان و اینطور است: به نام خداوند بخشاینده مهربان، مباد که بر من برتری جویی، بیایید به نزد من فرمانبردار[3]. بلقیس آن نامه را که حاوی نکات دقیق و باریک بود خواند، ولی با دیده حقارت به هدهد پیام رسان نگاه نکرد.
[1] - سوره نمل،آیه 29
[2] - (نگاه کنید به: تفسیر ابو بکر عتیق، ص 285- 293)
[3] - سوره نمل، آیه 29 تا31
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |