بحث جان اندر مقامی دیگراست
بادةجانراقوامیدیگراست
(مثنوی،دفتر2،ب1500)
دراینابیاتمولاناروشمتکلّمینوحکمارادرنظرداردکهازاثربرموثروازانتظامامورجهانبروجودحقتعالیدلیلمیانگیزندویاازوجودسبببرمسبباستدلالمیکنند وعمرخودرادراینگونهمباحثبربادمیدهندبدونآنکهبهغایتخداشناسیکهتحقق بهاوصافالهیاستتوجهیداشتهباشند... دلیلبرایمردمکوردیدهو محجوبانودورماندگانوازراهماندگاناستواصحابشهودواربابکشفوروشنبینانحاجتیبدانندارند.[1]
تفسیرهاییکهمولویازموضوعدعاارائهمیکندبسیارمتنوعومتناسببامقاممخاطبان متعدداوست. اوازمنظروزوایایمختلفیبهاینموضوعنگریستهوتفسیردینی،عرفانیو احساسانسانیوالهامیخودرابرایطبقاتمختلفدیندارانبیاننموده،وبااینشیوه هم?مخاطبانخودراراضینگهداشتهاست.
ازدیدگاهمولویدعاکردنبندگاننتیج?ارادهوفرمانخداونداست. خداونددرکتبآسمانی وبهویژهقرآنمجیدبهاینامرفرماندادهاستودرواقعانسانهادعاکردنراازاو آموختهاندوچونارادةخداوندبردعاونیایشبندگانخودتعلّقگرفته،لذادعاکردننشان? اعتقادوایمانافرادبهتأثیرگذاربودنارادةمداومخداونددرهستیاست.
« ادعونیاستجبلکم » مرابهدعابخوانیدتابرایتاناجابتکنم.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |